statystyki

Nielimitowany internet ma jednak swoje limity. UOKiK sprawdza przedsiębiorców

autor: Jakub Styczyński21.12.2015, 08:06; Aktualizacja: 21.12.2015, 13:07
Internet

Urząd sprawdza, czy konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd przez reklamę o „nielimitowanym internecie”. Jźródło: ShutterStock

Operatorzy kuszą ofertami internetu mobilnego bez limitów. Jednak taka usługa ma bariery, po których prędkość odbioru danych znacząco spada. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada, czy konsumenci nie są wprowadzani w błąd.

Reklama


– Prowadzimy postępowania wyjaśniające w sprawie dwóch przedsiębiorców: Polkomtela oraz Cyfrowego Polsatu – informuje Paweł Ratyński z biura prasowego UOKiK.

Urząd sprawdza, czy konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd przez reklamę o „nielimitowanym internecie”. Jerzy Minorczyk z Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA Polska przypomina też, że już latem Komisja Etyki Rady Reklamy rozpatrywała kilka skarg konsumenckich dotyczących tych haseł reklamowych. Operatorzy argumentowali wówczas, że klienci zachowują dostęp do sieci nawet po przekroczeniu limitu danych; zmieniają się tylko parametry techniczne usługi, czyli zmniejsza się prędkość do ok. 1 Mbt/s. Według nich nie jest to jednak prędkość uniemożliwiająca korzystanie z internetu.

Mimo tych wyjaśnień Komisja Etyki wydała orzeczenie niekorzystne dla operatorów. Jak mówi Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Playa, firma przestała już reklamować rzekomy brak limitów w przypadku usług internetu komórkowego. A to dlatego, że w tego rodzaju usługach, w zależności od operatora, sieć zwalnia nawet do 8–32 Kb/s. Korzystanie z internetu o takim przesyle jest niemal niemożliwe.

– Jeśli przedsiębiorca wskazuje w ofercie, że konsument nabywa usługę obejmującą nielimitowany ilościowo dostęp do internetu, po czym okazuje się, że jest to ograniczony pakiet danych, to takie działanie może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową lub czyn nieuczciwej konkurencji, naruszające zbiorowe interesy konsumentów – komentuje Krzysztof Muciak, wspólnik w kancelarii JSLegal.

Jak mówi, przedsiębiorca nie może zakładać, że konsument, podpisując umowę, zdaje sobie sprawę, że prędkość transferu po wyczerpaniu pakietu utrudni mu korzystanie z usługi.


Pozostało jeszcze 31% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • konsument(2015-12-22 08:23) Zgłoś naruszenie 20

    To znaczy, że nie korzystasz z internetu.

    Odpowiedz
  • bruk(2015-12-21 19:17) Zgłoś naruszenie 01

    ale część firm ma przecież w ofercie limity. Już na początku mówią ile transferu możemy wykorzystać. Ja mam w sferii 12gb za 59zl lte ale jeszcze nigdy mi sie nie udalo tego wykorzystac :P

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane

Reklama