Wojewoda nie będzie musiał za każdym razem występować do ministra o zatwierdzenie zmian na liście gmin czy powiatów mających otrzymać dofinansowanie na remont schetynówek. Tak wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych.
Wojewoda będzie tworzył listę rankingową wniosków składanych przez samorządy. Oceniając je, weźmie pod uwagę przede wszystkim to, w jakim stopniu inwestycje poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz będą sprzyjać budowie spójnej sieci tras na terenie województwa. Listę prześle do ministra infrastruktury i rozwoju. Ten będzie ją zatwierdzał oraz informował o tym resort finansów – wskazując jednocześnie możliwość uruchomienia na wniosek wojewody procedury przekazania pieniędzy.
Inaczej niż dotychczas wprowadzane będą zmiany na liście. Wojewoda (a nie minister) będzie mógł ją zmodyfikować w przypadku np. wycofania się wnioskodawcy z remontu drogi. Będzie też uprawniony do jej uzupełnienia o inny wniosek – pod warunkiem jednak, że nie przekroczy limitu środków ustalonych dla danego województwa. O tej zmianie będzie zobowiązany poinformować ministra w ciągu siedmiu dni od podjęcia decyzji.
– Taki sposób postępowania spowoduje przyspieszenie procedur administracyjnych i efektywniejsze wykorzystanie środków – wynika z uzasadnienia projektu.
Rozporządzenie ma wskazywać – na wniosek wojewodów – katalog elementów, które powinno zawierać sprawozdanie z realizacji dotowanego zadania. Chodzi m.in. o jego nazwę, datę rozpoczęcia i zakończenia oraz informację o kosztach rzeczywistych oraz przyczynach różnic między planowanymi wydatkami a tymi, które zostały poniesione.
Przyjmowanie wniosków o udzielenie dofinansowania na remont lub budowę lokalnej drogi ma się zacząć 1 września tego roku. Szczegóły dotyczące przyznawania wsparcia, składania wniosków, ich oceny czy rozliczania zostaną określone w „Programie rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej”. Tylko w przyszłym roku rząd ma przeznaczyć na niego 1 mld zł. Będzie on obowiązywał w latach 2016–2025.
1,34 mld euro tyle co roku rząd niemiecki przeznacza na infrastrukturę drogową landów