statystyki

RIO ocalone? Nie, ustawa raczej wróci w nowym wydaniu

autor: Aleksander Nelicki26.07.2017, 18:00
Kontrola zaciągania zobowiązań pod względem ich gospodarności oraz wprowadzenie możliwości natychmiastowego zawieszenia organów samorządu (także przy zachowaniu prawa do odwołania się do sądu) stanowią bardzo realne ograniczenie samodzielności samorządów

Kontrola zaciągania zobowiązań pod względem ich gospodarności oraz wprowadzenie możliwości natychmiastowego zawieszenia organów samorządu (także przy zachowaniu prawa do odwołania się do sądu) stanowią bardzo realne ograniczenie samodzielności samorządówźródło: ShutterStock

Prezydenckie weto w stosunku do nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych to rozwiązanie znacznie korzystniejsze dla samorządów niż jej skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego. Zwłaszcza gdyby – co prawdopodobne – wniosek prezydenta miał dotyczyć jedynie części przepisów.

Reklama


Zakwestionowana przez prezydenta nowelizacja wprowadza nowe rozwiązania w trzech obszarach. Poszerza zakres kontroli sprawowanej przez izby, zmienia ustrój samych izb oraz umożliwia nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji nadzorczej premiera o odwołaniu lub zawieszeniu organów jednostki samorządu terytorialnego. W mediach zmiany omawiano w sposób uproszczony i w efekcie mylący. Dobrze je więc przypomnieć.

Szersze kryteria kontroli

Nowelizacja wprowadza do kontroli gospodarki finansowej samorządów kryterium gospodarności. Tymczasem za gwarancję niezależności samorządów uważa się ograniczenie nadzoru i kontroli wykonywania zadań własnych do kwestii zgodności działań samorządu z prawem (kryterium legalności). Pozostałe klasyczne kryteria kontrolne – rzetelność, celowość i gospodarność – są na miejscu tam, gdzie samorząd nie działa we własnym imieniu, ale jest wykonawcą zadań z zakresu administracji rządowej.

Wbrew jednak temu, co sugerowały media, nowelizacja nie daje RIO ogólnego prawa do kontrolowania gospodarności wykonywania przez samorządy zadań publicznych. Kompetencja ta miała być ograniczona do badania, czy jednostki samorządowe postępują gospodarnie, zaciągając zobowiązania. Chodzi tu o kredyty, pożyczki i obligacje, ale też o operacje nazywane niestandardowymi, czyli np. leasing zwrotny czy transakcje z odroczoną płatnością. Ich cechą wspólną jest powstawanie po stronie samorządu długoterminowego zobowiązania obchodzącego rygory ustawy o finansach publicznych.


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama