Zaproponowano mi telepracę – pisze pani Agata. – Szczerze mówiąc, nie bardzo wiem, czym różni się taka umowa od zwykłej umowy o pracę. Czy powinnam domagać się od pracodawcy dostarczenia nowego sprzętu, czy mam korzystać z własnego. A jeśli powierzy mi sprzęt, czy będę za niego odpowiedzialna – zastanawia się czytelniczka.
Telepraca nie jest jeszcze w Polsce specjalnie popularna, wydaje się jednak, że coraz więcej pracodawców będzie się decydować na taką formę zatrudnienia. Jest ona także wygodna dla pracowników.
Umowa o telepracę powinna zawierać takie same zapisy, jak klasyczna umowa o pracę, różni się jednak od tradycyjnej. Najważniejszą cechą telepracy jest możliwość wykonywania jej regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W umowie powinien więc być zamieszczony regulamin, a w nim dane o miejscu wykonywania pracy i sposobie rozliczania czasu.
Kolejny zapis dotyczy wykorzystywanego przez telepracownika sprzętu. Najczęściej to pracodawca jest zobowiązany go dostarczyć, ubezpieczyć i pokryć koszty jego instalacji, serwisu lub koszty związane z eksploatacją. Warto wówczas porozumieć się z nim, by zapewnił szkolenie z obsługi sprzętu, często specjalistycznego. Uwaga! W takiej sytuacji pracownik musi liczyć się z zapłatą odszkodowania za zniszczenie sprzętu. Oczywiście można również ustalić, że praca będzie wykonywana na jego własnym sprzęcie. Warto jednak przed podpisaniem umowy zadbać, by znalazły się tam zapisy o odpowiednich parametrach, jakie musi on spełniać. Pracownik powinien też otrzymać w takim przypadku ekwiwalent pieniężny.
Należy również dopilnować, żeby w umowie zostało umieszczone postanowienie, w jaki sposób ma być wykonywana praca. Jeśli zadaniowo, trzeba będzie wykonać określone obowiązki zlecone przez pracodawcę. Gdy będzie to praca godzinowa, trzeba będzie zaznaczyć, w jaki sposób należy potwierdzać jej rozpoczęcie i zakończenie.
Pracodawca ma prawo do kontroli telepracownika. Miejscem wykonywania tego typu pracy jest najczęściej jego dom, warto więc zadbać o doprecyzowanie szczegółów kontroli.
Przepisy wyraźnie wskazują, że pracodawca ma dostosować sposób jej przeprowadzania do miejsca świadczenia pracy i jej charakteru. Nie może ona naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny, ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.
Podstawa prawna
Art. 67 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 1502).