Zakupy online: Nie można potrącić opłaty za przesyłkę, jeśli klient dostał ją gratis

autor: Michał Koralewski29.01.2016, 07:00
Zakupy przez internet

W odniesieniu do kosztów zwrotu rzeczy obowiązek ich poniesienia spoczywa na konsumencie, który odstąpił od umowy.źródło: ShutterStock

Klientowi odstępującemu od umowy na odległość nie można potrącić opłaty za przesyłkę, jeśli wcześniej dostał ją gratis. Takie pomniejszanie należnej kwoty jest niedopuszczalne.

Reklama


Niedawno w rejestrze klauzul niedozwolonych pojawił się kolejny zapis z wzorca umowy sklepu internetowego. „W przypadku, gdy zwracany towar został wysłany na nasz koszt (przesyłka gratis lub inna promocja), kwota podlegająca zwrotowi zostanie pomniejszona o koszty wysyłki” – zastrzegał sobie jeden ze sprzedawców. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakazał stosowania tej klauzuli (wpis w rejestrze klauzul niedozwolonych nr 6220 z datą 8 grudnia 2015 r., na podstawie wyroku z 29 października 2015 r., sygn. akt XVII AmC 14900/13).

Przedsiębiorca, który stosował zakwestionowaną klauzulę, w przypadku kiedy klient zwracał towar, miał zamiar potrącać należną kwotę o koszty wysyłki, które uprzednio zaoferował jako gratis w drodze promocji. SOKiK uznał, że takie postępowanie jest w świetle przepisów niedozwolone.

Niestety podobne zapisy są dość często stosowane w umowach sklepów internetowych.

Chociaż ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. (Dz.U. poz. 827; dalej: u.p.k.) obowiązuje już od ponad roku (weszła w życie 25 grudnia 2014 r.), to niektóre zasady w niej zawarte nadal są nie w pełni respektowane przez niektórych przedsiębiorców.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (5)

  • ktostam(2016-01-29 07:51) Zgłoś naruszenie 71

    Klienci zwracający towar zawsze powinni być obciążani kosztami transportu. To jest zwyczajnie nieuczciwe, że prawo jest tak skonstruowane.

    Odpowiedz
  • AdamF(2016-01-29 09:38) Zgłoś naruszenie 50

    I jaki świetny sposób na niszczenie konkurencji - zamawiać do oporu i zwracać. Niech sklep ponosi koszty.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • tera(2016-06-25 23:18) Zgłoś naruszenie 10

    sprawy wysyłki czy odbioru towaru zawsze trzeba sprawdzić, bo czasem zasady są inne niż ogólnie przyjęte. w każdym razie ja mam już obczajone co i jak i miejsce z którego kupuję najczęściej, czyli arena,pl, też ;) wolę tu bo bezpiecznie, każdy sprzedawca sprawdzony, a ja się nie muszę o nic martwić.

    Odpowiedz
  • bolek(2016-03-22 09:49) Zgłoś naruszenie 00

    132 masz rację, koszty wysyłki ponosi zwracający.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama