Zakup przez artykułów przez internet to niezwykle wygodny i coraz częściej wybierany przez Polaków sposób dokonywania transakcji. Sklepy internetowe w szczególności w okresie świątecznym przeżywają ogromne oblężenie. Jednak wielu klientów zastanawia się, w jaki sposób i kiedy można ewentualnie zakupiony towar zwrócić.
Na początku warto zauważyć, że wszelkie adnotacje na strona sklepów internetowych, iż nie przyjmują oni zwrotów i proszą o przemyślane zakupy jest nie tylko niezgodny z obowiązującym prawem, ale i nieskuteczny prawnie.
25 grudnia mija rok od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. Zmieniły się też zasady zakupów przez Internet. Niestety nadal zdarzają się nieuczciwi lub źle poinformowani sprzedawcy, którzy wprowadzają w błąd swoich klientów. Zdarzało się, że sklep nie przyznawał konsumentom prawa zwrotu towaru przecenionego, a na pozostałe – określał termin 10-dniowy, zamiast 14-dniowego, który wynika z ustawy o prawach konsumenta. Ponadto, zastrzegał, że koszt przesyłki nie podlega zwrotowi.
Warto przypomnieć, że przepisy nie uzależniają możliwości odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży od tego, czy rzecz była przeceniona czy też sprzedawana w regularnej cenie. W przypadku odstąpienia od zawartej umowy, sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. W 2016 r. UOKiK planuje przeprowadzić kompleksowe kontrole, które wykażą jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych przepisów.
Wracając do zwrotów zakupów dokonanych przez internet. Pełnowartościowy towar zakupiony przez internet można zwrócić, jednak pod warunkiem, że konsument (nabywca) w terminie 14 dni kalendarzowych złoży oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Należy przy tym pamiętać, że złożenie takiego oświadczenia i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności – konsument nie musi ich dokonywać jednocześnie.
Oczywiście prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do niektórych umów, a dokładnie usług i towarów, które nie mogłyby już podlegać ponownej sprzedaży. Kiedy nie można odstąpić od umowy zawartej na odległość? Przede wszystkim wtedy, kiedy dokonamy zgody na zrzeknięcie się prawa do odstąpienia od umowy. Nie zwrócimy też m. in. rzeczy spersonalizowanych, np. garnituru szytego na miarę czy rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu lub mających krótki termin przydatności do użycia – np. żywności. Takiemu zwrotowi nie podlegają także nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu – np. otwarcie zafoliowanego filmu DVD.
Najważniejszym prawem konsumenta jest to, że może odstąpić od umowy na odległość i zwrócić zakupioną w ten sposób rzecz bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Sklep internetowy nie może też uzależniać odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, które nie jest przedmiotem sprzedaży, a służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Pamiętajmy też, że odbiór osobisty rzeczy kupionej w e-sklepie nie powoduje utraty przez konsumenta prawa do odstąpienia od umowy.
Jeżeli konsument nie otrzymał paragonu wraz z towarem zakupionym na odległość, to i tak przysługuje mu prawo do odstąpienia od umowy. Nie jest to bowiem jedyny dowód zakupu rzeczy. Trzeba też pamiętać, że przedsiębiorca musi potwierdzić określone informacje dotyczące e-transakcji na trwałym nośniku. Zatem jeżeli konsument nie otrzymał paragonu, powinien przynajmniej dysponować np. korespondencją e-mailową. Dowodem zakupu może też być np. wydruk z karty kredytowej.
Źródło: UOKiK