Dostałam prezent pod choinkę, ale córka zupełnie nie trafiła w zamawiany przeze mnie kolor. Szal nie pasuje do zimowej kurtki, do której chciałam go dobrać. Czy mogę go oddać – pyta pani Mariola.
Najpewniejszy zwrot nietrafionego prezentu możliwy jest wtedy, gdy kupujemy go na odległość. Tylko rzeczy nabyte przez internet lub przez telefon oraz wtedy, gdy sprzedawca zawitał do domu, mogą być zwracane bez powodu w ciągu 14 dni od daty zakupu. Nie ma już jednak czegoś takiego, jak oddanie towaru w ciągu siedmiu dni bez podawania przyczyny w normalnym sklepie, np. dlatego że zakup nie był przemyślany bądź nie pasuje do reszty ubrań. Możliwość oddania towaru, który nie ma wad, a jedynie się nie podoba, zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli więc prezent świąteczny okazał się nietrafiony, warto dowiedzieć się od osoby, która go podarowała, w jakim sklepie został kupiony i poprosić o dowód zakupu, a przynajmniej ustalić, w jakim terminie był dokonywany. A potem próbować negocjować u sprzedawcy.
Niektóre sklepy zachęcając klientów do zakupów, wprowadziły możliwość oddania produktu (bez podawania przyczyny) np. w ciągu 14 lub 30 dni. Oczywiście pod warunkiem, że jest nieużywany i ma metkę. Jeżeli sprzedawca zgadza się na to, ma prawo określić własne warunki, np. termin, konieczność przedstawienia paragonu, oryginalnego opakowania itd. Nie zawsze też otrzymamy gotówkę. Bywa że będzie to wymiana na coś innego lub bon na zakupy w tej samej sieci.
Gdyby prezent okazał się wadliwy lub w inny sposób niezgodny z umową, można go reklamować. Mamy wówczas prawo żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub – gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Konieczny będzie jednak dowód (potwierdzenie) zakupu. Najbardziej powszechnym jest paragon, ale jego brak nie może być podstawą odmowy rozpatrzenia reklamacji. Zgodnie z prawem wystarczy potwierdzenie płatności kartą, transakcji z historii konta bankowego, faktura VAT, a nawet zeznania osób towarzyszących podczas zakupów. Można też poprosić sprzedawcę, by na podstawie daty zakupu (jeśli ją pamiętamy) odnalazł w systemie sprzedażowym szczegóły transakcji. Przy zakupach przez internet wystarczającym dowodem powinno być potwierdzenie płatności kartą, historia zamówienia bądź korespondencja ze sprzedawcą.
Podstawa prawna
Art. 556– 582 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 539). Art. 8–12 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827).