statystyki

Wzmocnienie pozycji konsumenta może okazać się jej pogorszeniem

autor: Piotr Szymaniak01.02.2018, 07:54; Aktualizacja: 01.02.2018, 08:07
Według Lewiatana projektowana regulacja niesie ryzyko, że zmiana będzie prowadziła do nadużyć po stronie konsumentów

Według Lewiatana projektowana regulacja niesie ryzyko, że zmiana będzie prowadziła do nadużyć po stronie konsumentówźródło: ShutterStock

Tak twierdzi Konfederacja Lewiatan w opinii do projektu nowelizacji kodeksu cywilnego zmieniającego zasady rękojmi. Projekt, który jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie, przewiduje dodanie art. 5682. Stanowi on, że jeżeli kupującym jest konsument, termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi biegnie na nowo od dnia wymiany wadliwej rzeczy na wolną od wad.

Reklama


– Mimo że intencją ustawodawcy jest ewidentnie wzmocnienie pozycji konsumenta, niezamierzonym skutkiem zmian prawnych będzie prawdopodobnie pogorszenie jego sytuacji w praktyce, gdyż przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw – zwraca uwagę Lewiatan. – Choć zgodnie z art. 560 par. 2 k.c. konsument ma prawo żądania innego niż zaproponowany przez sprzedawcę sposobu usunięcia wady, to sprzedawca będzie podnosił, że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę – prognozuje organizacja.

Według Lewiatana projektowana regulacja niesie ryzyko, że zmiana będzie prowadziła do nadużyć po stronie konsumentów. Zdaniem projektodawców z punktu widzenia producentów towarów ustawa może mieć niewielki ujemny wpływ na ich przychody lub koszty, w sytuacji gdy byliby oni zobowiązani do kilkukrotnych wymian towaru na wolny od wad na żądanie tego samego konsumenta. Jednak w opinii Lewiatana jest to prawda tylko w odniesieniu do dużych przedsiębiorców. W przypadku mikro oraz małych i średnich firm negatywne konsekwencje mogą być duże. Dlatego organizacja proponuje, by w pewnym momencie sprzedawca mógł przerwać łańcuch ciągłych wymian, odstąpić od umowy i zwrócić konsumentowi pieniądze.


Pozostało jeszcze 39% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane