statystyki

Prawa konsumentów: Nie ustaje polowanie na (starszego) klienta

autor: Sylwia Spurek13.03.2018, 10:50; Aktualizacja: 13.03.2018, 12:54
umowa-klucz

Koniecznie trzeba też prawnie rozwiązać kwestie związane z archiwizowaniem nagrań z rozmów telefonicznych dotyczących zawarcia umowy z konsumentemźródło: ShutterStock

W relacjach z seniorami przedsiębiorcy powinni kierować się szczególną odpowiedzialnością i przejrzystością. To jednak przede wszystkim państwo ma obowiązek zapewnić system gwarancji ich praw.

15 marca to Światowy Dzień Praw Konsumenta. Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na szczególną grupę konsumentów. Szczególną – bo ich liczba stale się zwiększa, ale szczególną także ze względu na potrzebę zwiększonej ochrony jej praw. To osoby starsze.

Ich liczba w Polsce systematycznie wzrasta. To już nie tylko wrażenie, potwierdzają to dane Głównego Urzędu Statystycznego. W 2014 r. liczba osób w wieku 60 lat i więcej wynosiła 8,5 mln, czyli 22 proc. z 38,5 mln ludności Polski, w 2016 r. było to już 24 proc. Prognozy demograficzne Eurostatu wskazują, że w 2050 r. osoby starsze będą stanowić ponad 40 proc. polskiego społeczeństwa. Jest to zatem coraz liczniejsza grupa konsumentów. Jednocześnie ma inne konkretne potrzeby niż pozostałe. I nie chodzi tylko o zapewnienie osobom starszym dostępu do usług pod względem architektonicznym czy infrastrukturalnym, choć oczywiście, takie potrzeby powinny być realizowane priorytetowo. Co druga osoba w wieku 60 lat i więcej w Polsce doświadcza bowiem ograniczeń w wykonywaniu codziennych czynności.

Rzecznik Praw Obywatelskich, rozpatrując skargi osób starszych i prowadząc analizy i badania, korzysta z eksperckiej wiedzy akademików i praktyków. Ściśle współpracujemy także z organami państwa, w tym z miejskimi rzecznikami konsumentów oraz z regulatorami rynku, którzy dysponują innymi niż rzecznik kompetencjami umożliwiającymi im efektywne wprowadzanie koniecznych zmian. Z dotychczasowej współpracy, ze skarg kierowanych do rzecznika (także podczas spotkań regionalnych) oraz z naszych analiz wynika, że państwo powinno szczególnie zadbać o zagwarantowanie realizacji praw osób starszych – konsumentów korzystających z instrumentów finansowych, z usług telekomunikacyjnych czy jako nabywców energii elektrycznej. W tych dziedzinach osoby starsze są dyskryminowane bezpośrednio lub pośrednio – przez nieadekwatny system ich wsparcia.


Pozostało 68% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane