statystyki

Prawa konsumentów: Nie ustaje polowanie na (starszego) klienta

autor: Sylwia Spurek13.03.2018, 10:50; Aktualizacja: 13.03.2018, 12:54
umowa-klucz

Koniecznie trzeba też prawnie rozwiązać kwestie związane z archiwizowaniem nagrań z rozmów telefonicznych dotyczących zawarcia umowy z konsumentemźródło: ShutterStock

W relacjach z seniorami przedsiębiorcy powinni kierować się szczególną odpowiedzialnością i przejrzystością. To jednak przede wszystkim państwo ma obowiązek zapewnić system gwarancji ich praw.

15 marca to Światowy Dzień Praw Konsumenta. Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na szczególną grupę konsumentów. Szczególną – bo ich liczba stale się zwiększa, ale szczególną także ze względu na potrzebę zwiększonej ochrony jej praw. To osoby starsze.

Ich liczba w Polsce systematycznie wzrasta. To już nie tylko wrażenie, potwierdzają to dane Głównego Urzędu Statystycznego. W 2014 r. liczba osób w wieku 60 lat i więcej wynosiła 8,5 mln, czyli 22 proc. z 38,5 mln ludności Polski, w 2016 r. było to już 24 proc. Prognozy demograficzne Eurostatu wskazują, że w 2050 r. osoby starsze będą stanowić ponad 40 proc. polskiego społeczeństwa. Jest to zatem coraz liczniejsza grupa konsumentów. Jednocześnie ma inne konkretne potrzeby niż pozostałe. I nie chodzi tylko o zapewnienie osobom starszym dostępu do usług pod względem architektonicznym czy infrastrukturalnym, choć oczywiście, takie potrzeby powinny być realizowane priorytetowo. Co druga osoba w wieku 60 lat i więcej w Polsce doświadcza bowiem ograniczeń w wykonywaniu codziennych czynności.

Rzecznik Praw Obywatelskich, rozpatrując skargi osób starszych i prowadząc analizy i badania, korzysta z eksperckiej wiedzy akademików i praktyków. Ściśle współpracujemy także z organami państwa, w tym z miejskimi rzecznikami konsumentów oraz z regulatorami rynku, którzy dysponują innymi niż rzecznik kompetencjami umożliwiającymi im efektywne wprowadzanie koniecznych zmian. Z dotychczasowej współpracy, ze skarg kierowanych do rzecznika (także podczas spotkań regionalnych) oraz z naszych analiz wynika, że państwo powinno szczególnie zadbać o zagwarantowanie realizacji praw osób starszych – konsumentów korzystających z instrumentów finansowych, z usług telekomunikacyjnych czy jako nabywców energii elektrycznej. W tych dziedzinach osoby starsze są dyskryminowane bezpośrednio lub pośrednio – przez nieadekwatny system ich wsparcia.


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane