statystyki

Specustawa mieszkaniowa: Przed presją inwestora można się bronić

autor: dr Maciej J. Nowak05.09.2018, 09:04; Aktualizacja: 05.09.2018, 09:14
Jeśli inwestor spełni wymagania z ustawy, rada gminy, w przypadku odrzucenia wniosku, może się spodziewać uchylenia tej decyzji przez organ nadzorczy.

Jeśli inwestor spełni wymagania z ustawy, rada gminy, w przypadku odrzucenia wniosku, może się spodziewać uchylenia tej decyzji przez organ nadzorczy.źródło: ShutterStock

Jeśli inwestor spełni wymagania z ustawy, rada gminy, w przypadku odrzucenia wniosku, może się spodziewać uchylenia tej decyzji przez organ nadzorczy. Albo zaskarżenia jej do sądu. Czy można zawczasu zebrać argumenty, by w razie procesu nie stać na przegranej pozycji? Przedstawiamy trzy warianty obrony.

Z punktu widzenia ochrony ładu przestrzennego ustawa z 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących towarzyszących (Dz.U. z 2018 r. poz. 1496; dalej: specustawa) niesie duże niebezpieczeństwa. Organy gmin chcące prowadzić racjonalną politykę przestrzenną mogą więc mieć problem z inwestorami, którzy wbrew ich woli zechcą wymusić realizację konkretnego przedsięwzięcia. Rada gminy może oczywiście odmówić podjęcia uchwały akceptującej wniosek, ale swoje stanowisko powinna merytorycznie uzasadnić. Do takiej hipotetycznej sytuacji dobrze byłoby się przygotować już teraz. Samorządy lokalne wcale nie są w tej sprawie zupełnie pozbawione możliwości obrony. Możliwe do podjęcia działania to np.:

  • opracowanie lokalnych standardów urbanistycznych,
  • zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • weryfikacja przedłożonej przez inwestora koncepcji urbanistyczno-architektonicznej.

Jednocześnie trzeba zastrzec, że zawarte w ustawie rozwiązania nie gwarantują w pełni ochrony ładu przestrzennego ani przestrzegania polityki przestrzennej gminy. Nie taki bowiem był cel tego aktu prawnego.

Lokalne wiążące ustalenia

Zgodnie z art. 7 ust. 7 pkt 13 specustawy we wniosku inwestora o wydanie uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej należy wykazać, że inwestycja mieszkaniowa odpowiada standardom lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych. Są one ujęte w rozdziale 3 specustawy. Standardy te można podzielić na ustawowe, czyli wnikające z przepisów, i lokalne. Te ostatnie uchwalane są przez radę gminy i mają charakter fakultatywny. Jeżeli rada gminy ich nie uchwali, wiążące będą standardy ustawowe.

Uchwalone przez radę gminy lokalne standardy urbanistyczne stanowią akt prawa miejscowego. Wywołują więc skutki powszechnie wiążące, ale mogą jednocześnie być zaskarżane do sądu administracyjnego. Dlatego też istotny jest szczegółowy ich zakres, którego organy gminy nie mogą przekroczyć. Standardy te nie mogą zastępować studium ani innych aktów polityki przestrzennej.


Pozostało jeszcze 80% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Rankingi i raporty

Galerie