statystyki

Nawet gdy przedsiębiorca żąda korespondencji elektronicznej, to urząd może odpowiedzieć pocztą

autor: Leszek Jaworski05.04.2016, 09:50; Aktualizacja: 05.04.2016, 11:02
Tak, gdyż jeśli doręczenie decyzji do rąk adresata nastąpiło w formie papierowej, mimo że przedsiębiorca preferował bardziej nowoczesny sposób komunikacji, to nie można powiedzieć, że nie doszło do skutecznego doręczenia decyzji w jeden z przewidzianych przez kodeks postępowania administracyjnego sposobów.

Tak, gdyż jeśli doręczenie decyzji do rąk adresata nastąpiło w formie papierowej, mimo że przedsiębiorca preferował bardziej nowoczesny sposób komunikacji, to nie można powiedzieć, że nie doszło do skutecznego doręczenia decyzji w jeden z przewidzianych przez kodeks postępowania administracyjnego sposobów.źródło: ShutterStock

Prowadzę firmę reklamową. Ostatnio zgłosiłem prezydentowi miasta zamiar zainstalowania na froncie kamienicy siatki winylowej z nadrukiem reklamowym wraz z oświetleniem. Złożyłem także do urzędu wniosek, by wszystkie pisma w tym postępowaniu były wysyłane drogą elektroniczną na mój profil e-puap. Po dwóch tygodniach od zgłoszenia zamontowałem reklamę. Ku mojemu zdziwieniu kilka dni później tradycyjną pocztą otrzymałem sprzeciw prezydenta miasta, w którym stwierdził on, że nie wystarczy zgłoszenie, ale potrzebne jest pozwolenie na budowę. Czy pismo to jest skuteczne, skoro nie zostało doręczone drogą elektroniczną, tak jak wnioskowałem?

Reklama


Tak, gdyż jeśli doręczenie decyzji do rąk adresata nastąpiło w formie papierowej, mimo że przedsiębiorca preferował bardziej nowoczesny sposób komunikacji, to nie można powiedzieć, że nie doszło do skutecznego doręczenia decyzji w jeden z przewidzianych przez kodeks postępowania administracyjnego sposobów.

Sposoby równoważne

Doręczona w ten sposób decyzja administracyjna wchodzi do obrotu prawnego, bowiem przedsiębiorca miał możliwość zapoznania się z jej treścią.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 lipca 2015 r. (sygn. akt II OSK 3013/13), doręczenie przez organ decyzji na piśmie, zamiast w formie dokumentu elektronicznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie wpływa na możliwość działania strony i wynik sprawy.

Zgodnie z art. 109 par. 1 k.p.a. decyzję administracyjną doręcza się stronom na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Doręczenie (np. decyzji) następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania wystąpił do organu administracji publicznej o doręczenie albo wyraził zgodę na doręczenie mu pism za pomocą tych środków (art. 391 par. 1 k.p.a.).

Z regulacji tych wynika, że są dwa równoważne sposoby zakomunikowania stronie woli organu uzewnętrznionej w decyzji administracyjnej (pomijając ustne ogłoszenie decyzji), tj.:


Pozostało jeszcze 58% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • informatyk(2016-04-06 11:12) Zgłoś naruszenie 00

    Kolejny dowód, że e-puap stworzono na potrzeby urzędów, a nie obywateli tak jak się to reklamuje. Jeśli odmawia się doręczenia drogą elektroniczną to tylko dlatego, że wydano decyzję z datą wsteczną, ( w przypadku doręczenia przez e-puap byłoby to łatwe do udowodnienia) lub z zamiarem wykorzystania przepisów o tzw. domniemanym doręczeniu przez pocztę.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane

Reklama