Zmiana kodu pocztowego miejsca zamieszkania lub zameldowania, przeznaczenia samochodu, pojemności silnika, zmniejszenie liczby lub zupełne pominięcie szkód, dzielenie ubezpieczenia z mało szkodowym członkiem rodziny (tzw. metoda na mamę) lub wręcz przepisywanie na niego auta, wreszcie oszukiwanie przy wskazywaniu miejsca przechowywania samochodu nocą – to niektóre sposoby, jakich chwytają się kierowcy, żeby obniżyć koszty mocno drożejącego ostatnio OC i AC. Z informacji płynących z rynku wynika, że ta tendencja narasta.
– W ostatnich tygodniach to niepokojące zjawisko przybiera na sile i za kilka miesięcy może znaleźć odzwierciedlenie we wnioskach o interwencję do rzecznika finansowego – wskazuje Bartłomiej Chmielowiec z Biura Rzecznika Finansowego. Dość ostro sytuację na rynku opisuje Jacek Kliszcz ze Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, nazywając ją patologiczną. – Od podwyżek ucieka każdy, kto może. Nie tylko indywidualni kierowcy, lecz także właściciele flot – mówi. Jako przykład wskazuje ubezpieczanie floty autobusów, których właściciele deklarują, że służą do przejazdów prywatnych, a nie zarobkowych. W jednym z takich przypadków stawka OC na każdy pojazd wyniosła 1,8 tys. zł zamiast 10 tys. zł.
– Nie wszystkie wykorzystywane sposoby są nielegalne. Choć faktycznie o tych poza granicą prawa słychać znacznie częściej – komentuje Marcin Broda, ekspert branży ubezpieczeniowej z firmy Ogma. Patrząc na ceny polis komunikacyjnych, trudno się temu dziwić. Z szacunków przeprowadzonych dla DGP przez porównywarkę Ubea dla dziewięciu kierowców z dużych miast wynika, że roczny wzrost średniej składki waha się od 61 proc. do 109 proc. Największa zmiana dotyczy młodej kobiety z Lublina, która przez 10 lat nie spowodowała wypadku i może się pochwalić wysoką, 60-proc. zniżką.
Specjaliści ostrzegają, że takie kombinacje mogą skończyć się problemami. O ile w przypadku OC ubezpieczyciel, mimo nieprawdziwych danych, nie może odmówić wypłaty świadczenia z polisy sprawcy, to może żądać dopłaty składki. W przypadku AC konsekwencją również może być dopłata, ale w skrajnych sytuacjach nawet odmowa wypłaty odszkodowania. Problem w tym, że choć to agent wypełnia wszystkie pola w systemie, klient podpisuje wniosek o ubezpieczenie, potwierdzając prawdziwość podanych danych. – Stawia to klienta w bardzo trudnej sytuacji w razie sporu. Musiałby wykazać, że to agent celowo albo wskutek błędu wprowadził złe dane. Wtedy zakład ubezpieczeń, który ponosi odpowiedzialność za działania agenta, nie mógłby wyciągać konsekwencji wobec klienta – wyjaśnia ekspert w Biurze Rzecznika Finansowego.
Z rozmów z branżą trudno jednocześnie wskazać, kto w całym łańcuchu sprzedaży polis jest najsłabszym ogniwem dopuszczającym sprzedaż ubezpieczeń opartych po części na nieprawdziwych danych. Ubezpieczyciele nieoficjalnie wskazują nie tylko klientów, którzy w internecie i prasie motoryzacyjnej zasypywani są radami, jak zaoszczędzić na OC, ale i część agentów. – Wielu z nich to osoby uczciwe, ale nie brakuje takich, którzy w obliczu rosnącej konkurencji w pośrednictwie gotowi są na kombinacje, aby zatrzymać klienta. Inna sprawa, że także w towarzystwach jest luka. Część coraz mocniej weryfikuje dane z polis, wymagając np. skanów czy zdjęć dokumentów, ale nie wszędzie to standard i tam wnioski w dużej części mogą się opierać na deklaracjach klientów. Na dodatek głębszą weryfikację ponad 20 mln polis jesteśmy w stanie przeprowadzić dopiero, kiedy zajdzie szkoda – mówi przedstawiciel jednego z ubezpieczycieli.
Towarzystwa i agenci tłumaczą, że wielu informacji w ogóle nie są w stanie sprawdzić. Multiagencja CUK wskazuje np. deklaracje dotyczące liczby dzieci, które mają być autem wożone, przejechanego kilometrażu czy też celów, do jakich najczęściej będzie wykorzystywany samochód. – Inaczej sprawa wygląda w przypadku danych, które są podane w dowodzie rejestracyjnym pojazdu lub dowodzie osobistym kierowcy. Ubezpieczyciele są zobowiązani do starannej weryfikacji tych informacji – deklaruje Maciej Kuczwalski z CUK. Bartłomiej Chmielowiec zwraca jednak uwagę, że ubezpieczyciel jako profesjonalista nie powinien zaakceptować np. wniosku, w którym podano, że autobus jest stosowany tylko do użytku prywatnego.
Ubezpieczyciele zaczęli już sprawdzać pracę agentów. – W sytuacji, gdy agent wystawia polisy głównie mieszkańcom Suwałk, choć przyjmuje interesantów w dużym mieście, jego działalność zaczyna być podejrzana – tłumaczy Marcin Broda. Coraz częściej donoszą na siebie też sami agenci, by w ten sposób pozbyć się konkurencji. Niewykluczone, że wkrótce w walce z nieuczciwymi agentami zyskają pomoc UOKiK, który zaczął przyglądać się sprawie. Szczególnie że na rynku obserwuje się też zjawisko zawyżania wycen samochodów, by ściągnąć od klientów jeszcze więcej pieniędzy. – Mamy skargi na wysokie ceny polis OC i pakietów OC/AC. Od niedawna także pisemne – komentuje Małgorzata Cieloch z UOKiK.
A czemu OC zależy od pojemności silnika.....(2016-11-07 09:11) Zgłoś naruszenie 171
A nie od jego mocy ????? Ja mam 3.3 litra z mocą 180Km..... i sąsiad 180Km ale w pojemności 1,6 litra..... Kiedyś to miało sens - bo pojemność równała się mocy...ale to historia
Odpowiedzoszukiwany(2016-11-07 20:27) Zgłoś naruszenie 120
Przecież to typowa zmowa cenowa,a to jest nie dozwolone z mocy prawa.
OdpowiedzEwa(2016-11-07 19:10) Zgłoś naruszenie 111
Obecnie mamy doczynienia z dyktatem.firm.ubezpieczeniowych i narzuconym obowiązkiem płacenia unezpieczenia OC. Przy takim patologicznym układzie firmy unezpieczeniowe będą podnosić ceny i defacto doić kierowców w nieskończoność. Trzeba to zastopować ogólnoprotestacyjną akcją.
OdpowiedzBbs(2016-11-07 13:02) Zgłoś naruszenie 82
Te firmy chcą jak najwięcej wyciągnąć inaczej okrasc Polsce tylko to tylko kombinować i kraść
Odpowiedzpyk(2016-11-07 21:54) Zgłoś naruszenie 75
Kto z PIS trafił do rady nadzorczej PZU ? trzeba znaleźc pieniądze na 500 +. Ubezpieczyciele wiedzą że rząd tego nie ruszy bo potrzebuje kase i wykorzystują bezwzględnie sytuację inni ubezpieczyciele. a opieszałośc UOIK jest wręcz porażająca.
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz_________S(2016-11-21 23:29) Zgłoś naruszenie 00
Mylą Ci się fakty kolego. Co ma rząd i 500+ do ubezpieczyciela???? Tylko PZU jest państwowe, a jak widzisz to wszystkie inne firmy podniosły składki, a PZU dopiero na samym końcu to zrobił. Ty chyba za dużo TVN-u oglądasz i słuchasz bzdur, którymi później tutaj się dzielisz. Zanim cokolwiek mądrego napiszesz, to sprawdź wcześniej jak się sprawy mają
jerzor(2016-11-07 16:11) Zgłoś naruszenie 30
Bartłomiej Chmielowiec uważa , że ubezpieczyciel nie powinien zaakceptować wniosku w którym zaznaczono iż autobus jest przeznaczony wyłącznie do użytku prywatnego . Otóż mam taki autobus pomalowany w kwiatki i używam go jako kampera wyłącznie w wakacje i wyłącznie prywatnie . I co pan na to panie mądry ? Jak firma ma wątpliwości to niech to sprawdzi a nie podważa oświadczenie klienta na podstawie widzimisię jakiegoś biuralisty . Konkurencja jest duża i pójdę do innych .
Odpowiedzmasakra(2016-11-10 09:11) Zgłoś naruszenie 20
To że Polska wchodzi w skład UE jest tylko fikcją, bo warunki życia ludzi w tym kraju nawet nie ma co porównywać z prawdziwa UE. Jak może zwykłe OC za przeciętny samochód wynosić połowę miesięcznej pensji??? Dlaczego to, co w normalnych krajach jest normą życia w Polsce nazywa się luxusem? Czy ktoś w Niemczech czy w którym kolwiek rozwiniętym kraju wywala pół albo i więcej miesięcznego zarobku na OC?
OdpowiedzStAAbrA(2016-11-08 13:28) Zgłoś naruszenie 11
I - stosownie - zatrudnienie mafijnych POciotków w tzw. ubezpieczalniach rośnie .
Odpowiedzwojtech(2017-12-24 22:39) Zgłoś naruszenie 10
chyba coś ci się pomieszało w głowie, że CUK ma tanie ubezpieczenia. nigdy więcej tam nie pojadę
Odpowiedzpepe(2016-11-11 18:24) Zgłoś naruszenie 00
icki beda strumpowani
Odpowiedzzapytam.?(2016-11-07 23:40) Zgłoś naruszenie 02
Zawarłem ubezpieczenie u znajomego - agenta, który mieszka na drugim końcu Polski. Czy nie mam takiego prawa.?
Odpowiedznik(2016-11-12 16:26) Zgłoś naruszenie 02
Kombinować nie trzeba.Wystarczy porównać na kalkulatorze cuk gdzie OC jest najtańsze.
Odpowiedz