Stanowisko dyrektora publicznej placówki doskonalenia pedagogów będzie mógł zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który np. ukończył studia magisterskie i kurs zarządzania oświatą. Tak wynika z projektu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli.
Określone w nim zasady zatrudniania w tych szkołach, ale także ich tworzenia, przekształcania czy organizacji, nie będą odbiegały od dotychczasowych regulacji. Zmiana rozporządzenia jest spowodowana przede wszystkim likwidacją kolegiów nauczycielskich, co nastąpi 1 października 2016 r. Zgodnie z przepisami pedagogów będą bowiem kształcić tylko placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły wyższe i inne jednostki, których zadania statutowe są związane z tym zagadnieniem.
Opracowane rozporządzenie uwzględnia ponadto zmiany wprowadzone nowelizacją z 29 grudnia 2015 r. ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 35). Nowela rozszerzyła zakres zadań kuratora oświaty. Jego dotychczasowe kompetencje zostały poszerzone o opiniowanie planów pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem tych prowadzonych przez ministrów (edukacji, sportu, kultury, rolnictwa).
W proponowanym rozporządzeniu ministerstwo zweryfikowało dotychczasowe wymagania niezbędne do zajmowania stanowiska dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Oprócz dotychczasowych warunków dodano także konieczność wyrażania przez niego zgody na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie ustawy z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. nr 182, poz. 1228 ze zm.). Celem tej procedury jest ustalenie, czy osoba sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy. Postępowanie rozpoczyna się od wypełnienia przez nią ankiety bezpieczeństwa osobowego.
Etap legislacyjny
Projekt w trakcie konsultacji