statystyki

MEN opublikowało nową podstawę programową: Do przedszkoli wraca nauka czytania, pisania i liczenia

26.02.2016, 20:15; Aktualizacja: 26.02.2016, 20:21
Przedszkole

Zapowiedziana zmiana podstawy programowej to konsekwencja nowelizacji ustawy o systemie oświaty.źródło: ShutterStock

Jest ona dostępna na stronie internetowej resortu edukacji. Jej publikacja "to odpowiedź na liczne pytania, szczególnie ze strony nauczycieli i rodziców" - tłumaczy ministerstwo w wydanym komunikacie, prosząc o zgłaszanie wszelkich uwag w zakresie projektowanych zmian za pomocą umieszczonego również na stronie specjalnego formularza elektronicznego. Uwagi można zgłaszać do 11 marca, do północy.

reklama


reklama


Zamieszczenie do końca tego tygodnia treści projektu przed skierowaniem go do konsultacji i uzgodnień minister edukacji Anna Zalewska zapowiedziała w poniedziałek. W piątek na konferencji prasowej przypomniała, że będzie to "wersja robota, jeszcze do wydyskutowania". "Chcemy naprawdę dyskutować na poziomie roboczym" - podkreśliła. Dodała, że po zakończeniu tej wstępnej dyskusji projekt zostanie - jeszcze w marcu - poddany konsultacjom w normalnym trybie.

Zapowiedziana zmiana podstawy programowej to konsekwencja uchwalenia w grudniu ub.r. nowelizacji ustawy o systemie oświaty znoszącej obowiązek szkolny dla sześciolatków i wprowadzającej taki obowiązek dopiero dla siedmiolatków. Już podczas prac nad projektem tej noweli minister edukacji informowała, że do "zerówek", w których w myśl noweli od września będą uczyć się sześciolatki, wrócić ma nauka czytania, pisania i liczenia.

"Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zostanie uzupełniona o zapisy dotyczące wiadomości i umiejętności potrzebnych do kontynuowania przez dzieci edukacji w szkole. Zmieniona podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej będzie, jak dotychczas, spójna z wymaganiami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej dla II etapu edukacyjnego (klasy IV–VI szkoły podstawowej)" - czytamy w komunikacie resortu edukacji.

Jeśli chodzi o podstawę programową do wychowania przedszkolnego istotne zmiany - jakie zawiera roboczy projekt - dotyczą właśnie kształtowania umiejętności czytania, pisania i liczenia.

Zapis dotyczący nabywania umiejętności liczenia brzmi w nim: "Dziecko kończące wychowanie przedszkolne: 1) liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego; 2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych; 3) porównuje szacunkowo liczebności zbiorów; rozróżnia zbiory równoliczne i nierównoliczne; 4) odwzorowuje zbiory, odtwarza liczby ich elementów z wykorzystaniem liczmanów; 5) odczytuje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10; 6) potrafi dodać i odjąć liczby w zakresie 10 na konkretach; 7) posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi; 8) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów; 9) wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą; 10) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku; 11) rozróżnia podstawowe figury geometryczne (trójkąt, koło, prostokąt, kwadrat); 12) porównuje wielkości przedmiotów i obiektów w swoim otoczeniu".

Zapis dotyczący nabywania umiejętności czytania i pisania brzmi: "Dziecko kończące wychowanie przedszkolne: 1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; 2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; 4) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami; 5) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 6) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu; 7) zna drukowane i pisane, małe i wielkie litery; 8) układa wyrazy z liter i zdania z wyrazów; 9) potrafi czytać proste wyrazy i krótkie zdania; 10) kreśli znaki literopodobne; 11) potrafi odwzorować kształty liter; 12) podejmuje próby pisania; 13) rozumie znaczenie umiejętności pisania".

W komunikacie MEN przypomniano, że podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego zobowiązuje nauczyciela do indywidualizacji, a rolą nauczyciela, w tym wychowania przedszkolnego i nauczyciela klas I–III jest również taka organizacja procesu edukacji, aby były zaspokojone potrzeby emocjonalne wszystkich dzieci bez względu na wiek. "Nauczyciel powinien wykorzystywać naturalny potencjał dzieci do wzajemnego uczenia się od siebie i budowania w ten sposób poczucia własnej wartości oraz relacji rówieśniczych" - zaznaczono.

Podstawa programowa do wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, która prawnie ma formę rozporządzenia, określa co przedszkolak, a później uczeń musi umieć i wiedzieć na zakończenie każdego etapu kształcenia począwszy od przedszkola, a kończąc na szkole ponadgimnazjalnej włącznie.

reklama


Źródło:PAP

Polecane

reklama

  • nauczyciel(2016-02-26 21:20) Odpowiedz 131

    Po to ,żeby dzieci powolutku wdrażać do szkoły!

  • Barbara(2016-02-27 13:59) Odpowiedz 80

    Jestem nauczycielką przedszkola od 20 lat i jestem za!

  • jestem za(2016-02-27 13:18) Odpowiedz 60

    30 lat temu w zerowce tez uczyłam się czytał pisać i liczyć i uważam że to dobra zmiana!!!!

  • Matka Polka(2016-02-28 09:32) Odpowiedz 43

    Protestuję! Przedszkole miało tym się różnić od 6-latków w szkole, że w przedszkolu TYLKO ZABAWA!!!! Oszustwo!

  • Ojciec trójki urwisów(2016-02-27 22:14) Odpowiedz 31

    Brawo

  • Teo(2016-02-26 21:08) Odpowiedz 37

    I po co to wszystko?

    Pokaż odpowiedzi (3)
  • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx(2016-02-28 19:46) Odpowiedz 30

    Moje dzieci ktore teraz mają swoje dzieci w zerowce szly takim wzorem. Dziecko 6 letnie idzie do szkoly, do zerowki. Bawiąc się, korzystajac z takiej formy dzieciaki uczyly sie kolejno gloskować, liczyć i czytać a wszystko w naprawde fajnej atmosferze. Dziecko 7 letnie szło do 1 klasy w pelni przygotowane, dojrzale emocjonalnie z pełną podstawą do dalszej nauki. Moja wnuczka poszla do zerówki w 5 roku życia. Nie nauczyla się tam niczego bo nauczycielce nie wolno. Do pierwszej klasy szly dzieci niedojrzale emocjonalnie, nie mające pojęcia o nauce. Bez pomocy rodzica dziecko leżalo. Prosze popytać nauczycieli któreprzechodzily armagedon.Ktoś nareszcie pomyślal, pozwolcie dzieciakom na dobry start i nie zmieniajcie na przyszlość tego co dobre dla dziecka.

  • kirk(2016-02-26 23:41) Odpowiedz 28

    Teo, po to by jak najszybciej mogło trafić na rynek pracy, i pozostać na nim niemal do śmierci.

  • ssssaaaadddd(2016-03-04 10:57) Odpowiedz 00

    ciekawe co na to Elbanowscy? Mieliśmy chronić dzieci przed nauką

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

reklama