Zmieni się procedura przyjmowania wezwań i dysponowania karetką pogotowia. Obejmie odebranie zgłoszenia, przeprowadzenie rozmowy, podjęcie decyzji o zadysponowaniu właściwej karetki (z lekarzem lub bez) oraz utrzymywanie kontaktu z osobą będącą na miejscu zdarzenia, w sytuacji gdy potrzebny jest instruktaż z udzielania pierwszej pomocy. Ponadto od 1 stycznia 2015 r. dyspozytor karetki będzie miał obowiązek przeprowadzić z osobą dzwoniącą po pomoc wywiad medyczny na podstawie algorytmu pytań uzależnionego od rodzaju zgłoszenia.
Takie zmiany przewiduje projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego. Trafił do konsultacji społecznych. Na opracowanie i wdrożenie algorytmu stacje pogotowia ratunkowego będą miały czas do końca 2014 r.
Dotychczas nie było jednej skodyfikowanej procedury postępowania dla osób dysponujących karetkami. Potrzeba jej stworzenia wynikła w marcu 2013 r., gdy doszło do głośnej medialnie śmierci dziecka, które nie uzyskało na czas pomocy. Opracowania zestawu pytań i rekomendacji dla osób przyjmujących zgłoszenia podjęła się wówczas Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (WOŚP).
– Algorytmy są już gotowe. Możemy przekazać je nieodpłatnie wszystkim z ok. 2 tys. dyspozytorów medycznych – zapewnia Anna Zawiślak z WOŚP. Jej zdaniem roczny okres przejściowy na opracowanie nowej procedury jest niepotrzebnym opóźnieniem.
Algorytmy składają się z 35 zestawów pytań i rekomendacji dla osób przyjmujących zgłoszenia. Ich zastosowanie będzie zależało od stanu zdrowia poszkodowanego (np. przytomności i rodzaju urazu), charakteru zdarzenia (np. krwotok). Mają pomóc dyspozytorowi określić, czy ma wysłać karetkę i w jakim trybie (alarmowym czy pilnym).
Etap legislacyjny
Projekt przekazany do konsultacji społecznych