Elektroniczne recepty w polskich aptekach pojawiły się 1 stycznia 2019 r. Od tego momentu można je było zrealizować w każdej aptece w Polsce. Od 8 stycznia obowiązkowe jest wystawianie recept w postaci elektronicznej. Papierowe mogą być wydawane tylko w określonych przypadkach.
Pacjent może otrzymać e-receptę w trzech postaciach: SMS-a z czterocyfrowym kodem dostępu, e-maila z załączoną w PDF-ie informacją albo wydruku informacyjnego.
Bezpłatny SMS oraz e-mail są wysyłane z systemu e-zdrowie, gdy pacjent zalogował się na Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl i uzupełnił w zakładce "Moje konto" nr telefonu lub/i adres poczty elektronicznej.
Jeśli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta (IKP), lekarz przekaże mu wydruk informacyjny. Wydruk informacyjny jest też przekazywany zawsze na żądanie pacjenta, nawet jeśli ma on aktywowane IKP.
Podczas wizyty domowej, czyli w przypadku udzielania świadczenia zdrowotnego w miejscu wezwania albo w przypadku świadczenia udzielanego telemedycznie, jeśli lekarz nie ma możliwości wydania wydruku, a pacjent nie ma aktywnego IKP, należy wydać informację o e-recepcie w innej uzgodnionej postaci (np. odręczny dokument, e-mail) zawierającej co najmniej klucz lub kod dostępu do e-recepty oraz nazwę produktu leczniczego.
Gdy pacjent ma aktywne IKP, a podczas wizyty w gabinecie występują jedynie problemy z drukarką – należy wystawić e-receptę. Pacjent otrzyma wówczas SMS-a lub/i e-mail (w zależności od tego, jaki rodzaj powiadomień ustawił na swoim IKP), który umożliwi mu realizację e-recepty. Dodatkowo pacjent może w dowolnym momencie zalogować się na IKP i sprawdzić, jak przyjmować lek.
W określonych sytuacjach lekarz może wystawić tradycyjną receptę w formie papierowej. Dotyczy to: recept w ramach tzw. importu docelowego; recept dla osób o nieustalonej tożsamości; recept transgranicznych (do końca 2020 r.); recept pro auctore (dla siebie) i pro familiae (dla rodziny) – decyzja o wyborze postaci recepty papierowej lub elektronicznej należeć będzie do osoby wystawiającej; braku dostępu do systemu e-zdrowie, co może mieć związek m.in. z awarią systemu lub systemu gabinetowego czy z brakiem dostępu do Internetu.