Hotel miał mieć 5 gwiazdek a trafiliście do obskurnego motelu? A może dotarliście na miejsce, ale biuro nie pomyślało o umożliwieniu wam powrotu do domu? Takie problemy co roku czekają wielu wczasowiczów. Jak radzić sobie w sytuacji, w której wakacyjny pośrednik po przyjęciu pieniędzy przestał troszczyć się o dobro klienta?
.
1
Za co nie odpowiada organizator
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych to organizator bierze na siebie odpowiedzialność za spełnienie warunków umowy. Jedynymi odstępstwami od tej zasady są sytuacje, w których niespełnienie warunków spowodował klient, lub sytuacja była związana z działaniami osób trzecich i zdarzeniami losowymi, których nie można było uniknąć lub przewidzieć. Mimo to organizator ma obowiązek udzielić pomocy poszkodowanemu klientowi.
ShutterStock
2
Usługi zastępcze
Zgodnie z artykułem 16 ustawy, kiedy z winy organizatora, klient nie może skorzystać z istotnych usług, wymienionych w programie imprezy, organizator ma obowiązek nieodpłatnie udostępnić zastępcze atrakcje tej samej jakości, lub, jeżeli usługa była niższej jakości, obniżyć na wniosek klienta cenę. W sytuacji, w której jest to niemożliwe, lub klient nie wyraził na to zgody i odstąpił od umowy, organizator musi bez obciążania go kosztami, zapewnić mu powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy, lub innego uzgodnionego miejsca na warunkach nie gorszych niż określone w umowie.
ShutterStock
3
Czy organizator może zarządać dodatkowych opłat za świadczenia zastępcze?
Cena, którą ustalono w umowie może zostać podwyższona tylko jeżeli mówi tak jeden z jej zapisów, a organizator udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny z powodu wzrostu kosztów transportu, wzrostu opłat urzędowych, podatków itp. oraz wzrostu kursu waluty. Klient nie może zostać obciążony za organizowanie świadczeń zastępczych. Również kiedy klient odstąpi z umowy z powodu nie wywiązania się z warunków przez organizatora, nie może zostać od niego pobrana kara umowna a klient może zażądać naprawienia szkody wynikłej z sytuacji, której winny jest organizator.
ShutterStock
4
Czy organizator może zażądać dodatkowych opłat za świadczenia zastępcze?
Cena, którą ustalono w umowie może zostać podwyższona tylko, jeżeli mówi tak jeden z jej zapisów, a organizator udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny z powodu wzrostu kosztów transportu, wzrostu opłat urzędowych, podatków itp. oraz wzrostu kursu waluty. Klient nie może zostać obciążony za organizowanie świadczeń zastępczych. Również kiedy klient odstąpi z umowy z powodu nie wywiązania się z warunków przez organizatora, nie może zostać od niego pobrana kara umowna a klient może zażądać naprawienia szkody wynikłej z sytuacji, której winny jest organizator.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję