Liczba turystów w Polsce rośnie. Z danych Centrum Informacji Statystycznej wynika, że w lipcu i sierpniu 2024 roku w obiektach noclegowych zlokalizowanych na wybrzeżu zatrzymało się 2 miliony gości, którzy łącznie skorzystali z 8,7 miliona noclegów. W porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku, liczba turystów wzrosła o 13,2%, a liczba noclegów – o 7,7% . Zrozumienie zachowań i wydatków odwiedzających pozwala znacznie lepiej dopasować ofertę miejsc i usług do ich potrzeb. Wraz z przekształcaniem się organizacji promocji turystyki w podmioty kompleksowo zarządzające danym kierunkiem turystycznym, dane płatnicze zyskują na znaczeniu jako narzędzie wspierające podejmowanie trafnych decyzji. Pozwalają nie tylko planować rozwój turystyki, ale także oceniać jej wpływ na lokalne społeczności — na przykład w kontekście nadmiernego ruchu turystycznego czy potrzebnego wsparcia dla lokalnych przedsiębiorstw.

Dane w centrum nowoczesnego zarządzania turystyką

Dane płatnicze otwierają dziś przed rządami i władzami lokalnymi nowe możliwości. To przede wszystim zrozumienie zachowań konsumentów i wzorców wydatków pozwala podmiotom turystycznym oferować bardziej dopasowane usługi, co pomaga wyróżnić się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku międzynarodowym. Tworząc regionalne barometry wydatków, które pokazują, ile pieniędzy turyści przeznaczają na konkretne produkty i usługi, dane te pozwalają precyzyjnie analizować ich zachowania w przestrzeni, z dużą dokładnością geograficzną.

Z kolei w planowaniu miejskim dane płatnicze mogą wspierać władze publiczne w zrozumieniu ekonomicznych skutków zmian klimatu, modelowaniu przyszłych scenariuszy i podejmowaniu trafniejszych decyzji strategicznych. Natomiast dla władz miast są nieocenionym źródłem wiedzy — pomagają lepiej planować inicjatywy związane ze zrównoważonym zagospodarowaniem przestrzeni czy mobilnością publiczną, a także dostarczają unikalnych informacji na temat finansowego wpływu różnych rozwiązań.

Rosnąca wartość danych

Dane są dziś w wielu wymiarach siłą napędową globalnej gospodarki — potężnym motorem aktywności ekonomicznej i innowacji technologicznych. To paliwo, które zasila rozwój cyfrowych usług i przyczynia się do wzrostu gospodarczego z korzyścią dla wszystkich. Wraz ze wzrostem poziomu cyfryzacji rośnie także ilość danych w obiegu społecznym i gospodarczym. Organy administracji publicznej, które uwzględniają dane płatnicze w swoich bazach danych, mogą uzyskać cenne informacje, odnosić korzyści z bardziej świadomego procesu kształtowania polityk publicznych oraz skuteczniej mierzyć efekty i wpływ wdrażanych działań. Umiejętność przekształcania danych w użyteczne wnioski będzie miała kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności państw i budowania dobrobytu gospodarczego, zarówno na poziomie państw, jak i samorządów. Partnerstwa z sektorem prywatnym mogą wzmocnić kompetencje administracji w zakresie analizy danych, przyspieszyć innowacje oparte na danych i wspierać podejmowanie trafnych decyzji, zwiększając przychody w obszarach takich jak turystyka w danej miejscowości lub regionie.

ikona lupy />
Turystyka przyszłości: jak dane zmieniają sposób promowania miast / fot. materiały prasowe / Visa

Jak skorzystać z nowych możliwości rozwoju turystyki dzięki Visa Destination Insights?

Visa Destination Insights analizuje zagregowane, zanonimizowane dane o wydatkach pochodzące z wszystkich transakcji z użyciem karty w fizycznych punktach sprzedaży, zarówno krajowych, jak i zagranicznych posiadaczy kart Visa. Dzięki temu umożliwia identyfikację czynników, które zwiększają zaangażowanie odwiedzających i przychody z turystyki.

Możliwość ta wynika m.in. z intuicyjności platformy Visa Destination Insights, która pozwala na śledzenie aktualnych trendów w wydatkach podróżnych. Narzędzie oferuje wgląd do danych – aż do poziomu kodu pocztowego, miasta czy regionu – co pozwala lepiej zrozumieć zachowania odwiedzających, poznać miejsce ich pochodzenia, porównać wyniki z innymi lokalizacjami i obserwować zmiany sezonowe.

– Z wniosków, których dostarcza Visa Destination Insights, skorzystała na przykład organizacja Lake Tahoe Visitors Authority, która zajmuje się promocją jeziora Tahoe. To między innymi dzięki współpracy z Visa, kampania skierowana do turystów z Niemiec pozwoliła zwiększyć ich liczbę o 21%. Wymierne korzyści uzyskały również takie organizacje, jak New York City Tourism + (w tym przypadku pogłębiono wiedzę o wydatkach zagranicznych turystów oraz usprawniono raportowanie), czy Charlotte Regional Visitors Authority (wnioski z danych wsparły sprofilowanie działań marketingowych skierowanych do odwiedzających z Kanady) – mówi Wojciech Witkowski, Head of Sales Data Insights, CEE, Visa.

ikona lupy />
Turystyka przyszłości: jak dane zmieniają sposób promowania miast / fot. materiały prasowe / Visa

Odpowiedzialne zarządzanie danymi

Wraz ze wzrostem roli danych w płatnościach, usługach finansowych i handlu detalicznym, coraz większego znaczenia nabiera ustalanie i utrzymywanie standardów ich odpowiedzialnego wykorzystania. Gospodarka oparta na danych wymaga współpracy całej branży w zakresie efektywnego i przemyślanego korzystania z nich, przy czym kluczowe znaczenie mają bezpieczeństwo i zaufanie jako fundamenty wszelkich działań. Odpowiedzialne wykorzystywanie danych, zasady ich udostępniania oraz odpowiednie ramy prawne powinny z jednej strony chronić prawa konsumentów, a z drugiej – wspierać innowacje i tworzenie realnej wartości dla sektora publicznego, firm prywatnych oraz samych obywateli.

Visa stosuje polityki i praktyki mające na celu wdrożenie odpowiedzialności za przetwarzanie danych na wszystkich poziomach organizacji oraz umożliwienie prawidłowego i bezpiecznego działania dzięki wiedzy oraz doświadczeniu ekspertów ds. bezpieczeństwa, prywatności i danych działających na całym świecie.

Dodatkowe informacje o Visa Destination Insights można znaleźć na stronie Visa.