Wynajęliśmy z mężem dwuosobowy pokój w pensjonacie. Pomieszczenie było maleńkie, brakowało lampki przy łóżku, więc każdego wieczoru trzeba było wstawać i gasić światło. Nie było też zasłon, a jedynie firanka. Łazienka również pozostawiała wiele do życzenia. Mnie najbardziej brakowało wieszaków na ręczniki, a mężowi kontaktu, by mógł się ogolić elektryczną maszynką – pisze pani Paulina. – Czy ktoś ma wpływ na wyposażenie pensjonatów i czy ktoś je kontroluje – irytuje się kobieta.
Standard obiektu hotelarskiego zależy od jego rodzaju i przyznanych mu „gwiazdek”. Im ich więcej, tym lepsze warunki oferuje. Właściciel, występując o zaszeregowanie do danej kategorii, bo tak oficjalnie nazywane jest przyznanie gwiazdek, musi spełniać określone przepisami warunki właściwe dla danej kategorii obiektu. Dla hoteli, moteli i pensjonatów przewidziano pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami (od jednej do pięciu).
Reklama

Reklama
Zatem to, czego powinniśmy oczekiwać od pensjonatu, jest ściśle uregulowane. Powierzchnia mieszkalna pokoju dwuosobowego (bez przedpokoju, węzła sanitarnego, aneksu barowego, loggii itp.) przy jednej gwiazdce powinna mieć przynajmniej 10 mkw. Gdy obiekt ma przyznane dwie gwiazdki – 12 mkw., trzygwiazdkowy – 14 mkw., czterogwiazdkowy – 16 mkw., natomiast w pięciogwiazdkowym – przynajmniej 18 mkw. Powierzchnia pokoju może być mniejsza o 10 proc. od podanych wielkości, jeśli jest zrekompensowana np. większą łazienką bądź funkcjonalnością umeblowania.
W wyposażeniu podstawowym pokoju, oprócz łóżek, musi być nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania, koniecznie z lampką (oprócz górnego oświetlenia), szafa garderobiana lub zabudowana wnęka z przynajmniej pięcioma wieszakami na osobę, biurko albo stół, lustro, a także wieszak ścienny na wierzchnią odzież. Oczywiście musi być także okno, a w nim firanka i zasłona. Zastąpić je mogą żaluzje lub rolety.
W łazience, niezależnie od posiadanych gwiazdek, konieczna jest wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa, umywalka z blatem lub półką oraz WC. W wyposażeniu podstawowym każdej kategorii pensjonatu przepisy wymieniają jeszcze mydelniczkę, papiernicę, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku. Konieczne jest także lustro z górnym lub bocznym oświetleniem oraz uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną. Ponadto musi być w niej zestaw dla jednej osoby, a w nim: mydełko toaletowe lub dozownik mydła, szklanka i ręcznik, natomiast ręcznik kąpielowy przysługuje wyłącznie osobom mieszkającym w pensjonatach trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowych, a suszarka do włosów – jedynie w cztero- i pięciogwiazdkowym. Do codziennej zmiany pościeli i ręczników (albo na życzenie) mają prawo tylko mieszkający w cztero- oraz pięciogwiazdkowym pensjonacie, ci z niższych kategorii – co 3 dni (częściej – na życzenie).
Pensjonat tym różni się od tzw. kwatery lub pokoju gościnnego, że musi gościom zapewnić wyżywienie. We wszystkich kategoriach tego typu obiektów powinny więc być podawane przynajmniej dwa posiłki dziennie.
Do kontrolowania obiektów hotelarskich ma prawo marszałek województwa. Jeśli pensjonat nie spełnia wymagań, może nakazać wstrzymanie świadczenia usług do czasu usunięcia stwierdzonych uchybień, a także „zdegradować”, czyli pozbawić go gwiazdek. Uprawnienia kontrolne mają także instytucje konsumenckie (m.in. inspekcja handlowa, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) i tam może zwrócić się pani Paulina.
Podstawa prawna
Par. 8–9, zał. 2 rozporządzenia ministra gospodarki i pracy z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 22, poz. 169 ze zm.).