W kwietniu 2013 r. weszły w życie dwa rozporządzenia: w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów i pośredników turystycznych oraz w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów. Zgodnie z przepisami przejściowymi nowy system zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki i pośredników turystycznych zacznie w pełni obowiązywać najwcześniej od końca maja 2014 r. Na podstawie danych zawartych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych szacuje się, że ok. jednej trzeciej zarejestrowanych ciągle jeszcze ma umowy gwarancji lub ubezpieczenia, których termin obowiązywania mija 26 maja tego roku
Nowe gwarancje nie odstraszyły, jak prognozowano, przedsiębiorców od wchodzenia na ten rynek. W ubiegłym roku do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych zostały wpisane 434 nowe podmioty.