Mamy dobrą wiadomość dla właścicieli samochodów ciężarowych. Możecie iść do sądu i żądać od producentów takich marek, jak Volvo/Renault, Daimler, Iveco, DAF oraz MAN zwrotu części ceny, jaką zapłaciliście za kupione od nich auta. Tak, tak – to nie sen! Zielone światło daje Komisja Europejska. Zakończyła właśnie prowadzone przeciwko tym firmom postępowanie i ogłosiła, że przez kilkanaście lat uczestniczyły w kartelu ustalającym sztucznie m.in. ceny fabrycznych samochodów, w tym wysokość podwyżek. Czyli mówiąc krótko, na tym rynku zabrakło uczciwej i wymaganej przez Unię Europejską konkurencji. Efekt? Prawie 3 mld euro kary! Mimo że na biedne firmy nie trafiło, to i tak to musi boleć. Nikt bowiem wcześniej aż tyle za zmowę cenową nie zapłacił. Grzywny były o połowę niższe. Jednak nie o wysokość kary dziś chodzi.
Mamy dobrą wiadomość dla właścicieli samochodów ciężarowych. Możecie iść do sądu i żądać od producentów takich marek, jak Volvo/Renault, Daimler, Iveco, DAF oraz MAN zwrotu części ceny, jaką zapłaciliście za kupione od nich auta. Tak, tak – to nie sen! Zielone światło daje Komisja Europejska. Zakończyła właśnie prowadzone przeciwko tym firmom postępowanie i ogłosiła, że przez kilkanaście lat uczestniczyły w kartelu ustalającym sztucznie m.in. ceny fabrycznych samochodów, w tym wysokość podwyżek. Czyli mówiąc krótko, na tym rynku zabrakło uczciwej i wymaganej przez Unię Europejską konkurencji. Efekt? Prawie 3 mld euro kary! Mimo że na biedne firmy nie trafiło, to i tak to musi boleć. Nikt bowiem wcześniej aż tyle za zmowę cenową nie zapłacił. Grzywny były o połowę niższe. Jednak nie o wysokość kary dziś chodzi.
Dziś decyzja Komisji Europejskiej powinna otworzyć oczy klientom, którzy w latach 1997–2011 kupili ciężarowe samochody wymienionych producentów. Sprawa wydaje się prosta: skoro z powodu zmowy cenowej zabrakło zdrowej konkurencji, to żaden z nich nie mógł dokonać zakupu taniej, a można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że słono za produkt przepłacił. Nie wspomnę już o jakości towarów, bo ta, nie twierdzę, że akurat w tych przypadkach, ale przy odgórnie ustalanych cenach bywa na ogół gorsza.
Teraz pora wyrównać rachunki. A ich skala może być duża, bo jak podkreślają prawnicy, ów kartel mógł uderzyć nie tylko w przedsiębiorców, którzy byli klientami wymienionych producentów, lecz także w klientów tych klientów. Można bowiem zakładać, że wyższe koszty zakupu floty samochodowej przełożyły się na wzrost ceny świadczonej usługi transportowej. Mamy zatem efekt domina.
Teraz pytanie, czy ten na razie teoretyczny efekt domina przełoży się na liczbę spraw w sądach. Choć, jak wszyscy wiemy, wymiar sprawiedliwości jest nierychliwy, to jest coś, co może zachęcić poszkodowanych przedsiębiorców do walki o odszkodowanie. Chodzi o zbliżającą się nieuchronnie implementację dyrektywy dotyczącej roszczeń odszkodowawczych z tytułu naruszenia prawa konkurencji w państwach członkowskich. Musimy ją wdrożyć do 27 grudnia tego roku. A gdy się to stanie, walka w sądzie będzie prostsza. Do tego warto też pamiętać, że w grupie siła, i rozważyć złożenie pozwu zbiorowego. Zresztą to wolno zrobić już dziś, nie czekając na zmiany w prawie. Tak czy inaczej można się spodziewać, że producenci wymienionych marek będą dążyć do ugody. Wizerunek jest w końcu droższy od pieniędzy. A Komisja Europejska przecież przesądziła: zmowa była. Zatem po stronie klienta są mocne argumenty.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama