Szefowa rządu na briefingu w Opolu przypomniała, że w 2007 r. było 993 km autostrad i dróg szybkiego ruchu. "W 2014-2015 możemy się pochwalić ponad 200 proc. wzrostem - to jest ponad 3 tys. 41 kilometrów" - podkreśliła.

Wśród ważnych inwestycji, które przewiduje Program Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. (z perspektywą do 2025 r.), premier wymieniła drogę S11, która ma połączyć z A1 miejscowość Kępno. "W ramach drogi S7 połączymy północ z południem, czyli Gdańsk z Krakowem. Połączymy również Szczecin z Trójmiastem w ramach drogi S6; połączymy Warszawę z Lublinem i Rzeszowem w ramach dróg zarówno S17, jak i S19" - zaznaczyła.

Kopacz przekonywała, że głównym celem programu jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, by czas przejazdu między nimi skrócił się o minimum 15 proc.

Obecna na briefingu minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała ponadto, że program przewiduje budowę 57 obwodnic, zapewniając, że są na to pieniądze. Dodała, że na utrzymanie dróg trafi 48 mld zł. "Im więcej budujemy dróg, tym więcej pieniędzy potrzeba na utrzymanie ich przejezdności, niezależnie od pory roku, a także utrzymanie ich w należytym stanie technicznym" - wyjaśniła.

Wasiak zapowiedziała, że na modernizację odcinków dróg, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu, ma trafić prawie 5 mld zł. Jak mówiła, resort też szuka dodatkowych funduszy na finansowanie projektów drogowych w systemie komercyjnym.

"Szukamy dodatkowych funduszy na finansowanie dróg, również z rynku" - podkreśliła. W programie - jak wyjaśniła - są trzy projekty, które będą realizowane w systemie komercyjnym.

"Przewidywany jest także alternatywny (pozabudżetowy) sposób finansowania inwestycji drogowych. Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą miały za zadanie pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Ten mechanizm jest planowany do zastosowania dla budowy A1 Tuszyn – Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce" - doprecyzował resort w komunikacie.

Szefowa MIR poinformowała też, że "bardzo istotnym komponentem (...) programu jest bezpieczeństwo". "Zidentyfikowaliśmy na dzisiaj ponad 1100 miejsc, przeznaczonych do takich mikroinwestycji, na które przeznaczamy prawie 5 mld zł. Tam, gdzie nie ma w szybkiej perspektywie modernizacji całej drogi, chcemy szybko wziąć się za poprawę tych punktów, które w opinii Generalnej Dyrekcji (Dróg Krajowych i Autostrad) stanowią szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu" - zapowiedziała.

Obecny na briefingu wiceszef Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Paweł Olszewski przypomniał, że Polska wchodząc do Unii Europejskiej zobowiązała się, że docelowa sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju zostanie wybudowana do 2030 r. "Zobowiązania unijne wypełnimy zdecydowanie wcześniej, bowiem w 2023 r., kiedy kończy się program. I w 2025 r. de facto (...) domkniemy pełną sieć dróg ekspresowych i autostrad" - zapewnił.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023".

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE. Rząd ma go przyjąć we wrześniu.