Wielu użytkowników pierwsze kroki podczas poszukiwania auta kieruje do serwisów internetowych. Następnie umawia się z posiadaczem auta we własnym zakresie. Niestety zdjęcie i opis w sieci nie muszą odpowiadać prawdzie. Oto kilka ważnych porad, jak nie być pokrzywdzonym przez nieuczciwych sprzedawców.

1. Karoseria i wnętrze

- Obejrzyj uważnie karoserię, poszukaj śladów korozji i sprawdź stan uszczelek. Popękane uszczelki mogą przeciekać i wskazują, że auto nie było garażowane.
- Zwróć szczególną uwagę na okolice wlewu paliwa, progi i spód drzwi. Te miejsca są szczególnie podatne na korozję.
- Przyjrzyj się wszelkim wgnieceniom i załamaniom karoserii. W tych miejscach powłoka lakiernicza może być uszkodzona i karoseria jest bardziej podatna na korozję.
- Sprawdź podłogę pod dywanikami wewnątrz auta pod kątem dziur i oznak korozji.
- Zwróć uwagę na zapach wewnątrz auta, woń stęchlizny może świadczyć o zalaniu auta.
- Unikaj samochodów zbyt intensywnie pachnących. Przesadne używanie odświeżaczy powietrza może świadczyć o próbie ukrycia nieprzyjemnych zapachów.
- Sprawdź szyby pod kątem rys i pęknięć oraz daty produkcji i producenta. Szyby z różnymi datami i od różnych producentów mogą wskazywać na powypadkową przeszłość pojazdu.
- Sprawdź stan lakieru, drobne ubytki czy naprawy są czymś naturalnym, jednak rozległe ślady lakierowania mogą świadczyć o wcześniejszych uszkodzeniach. Skorzystaj z miernika grubości lakieru. Przyjrzyj się symetrii auta i dopasowaniu elementów karoserii. Niesymetryczne szczeliny pomiędzy elementami świadczą o nieudolnej naprawie lub dużych uszkodzeniach auta.






2. Silnik

- Poszukaj wycieków oleju w okolicy uszczelek i korka wlewu oleju. Widoczne wycieki wskazują na znaczne zużycie pojazdu i konieczność jego rychłej naprawy.
- Sprawdź stan oleju na wskaźniku, olej powinien być przejrzysty i bez śladów ciał obcych, np. opiłków metalu.
- Unikaj aut, w których silnik był myty przed sprzedażą, w ten sposób nieuczciwi sprzedawcy maskują zły stan techniczny silnika.
- Obejrzyj uważnie mocowanie chłodnicy i innych elementów mocujących w komorze silnika. Jeśli są nowe, może to wskazywać na udział auta w kolizji czołowej.


3. Opony

Zwróć uwagę na głębokość bieżnika. Jeśli ma mniej niż 1,6 mm, opony są do wymiany, a to oznacza dodatkowy koszt, który musisz doliczyć do ceny zakupu pojazdu. Sprawdź czy bieżnik jest zużyty równomiernie. Niesymetrycznie starty bieżnik świadczy o złym ciśnieniu w ogumieniu lub o problemach z geometrią zawieszenia.

5. Jazda próbna: Uruchamianie silnika

Przed uruchomieniem silnika sprawdź czy jest on zimny. "Grzanie" silnika przez sprzedającego przed oględzinami, może wskazywać na problem z zapłonem lub słaby akumulator.

Uruchom silnik i po chwili sprawdź czy zgasły wszystkie kontrolki. W sprawnym samochodzie powinny one gasnąć po kilku sekundach od uruchomienia silnika. Silnik na biegu jałowym, czyli tzw. luzie, powinien pracować równomiernie i na niskich obrotach.

Jeśli nie jesteś pewny stanu pojazdu, sprawdź jego stan na stacji diagnostycznej

Zobacz jaki kolor ma dym z rury wydechowej. Spaliny sprawnego silnika są przezroczyste i niemal bezbarwne. Dodatkowo dopuszczalna jest jedynie niewielka ilość pary wodnej. Spaliny w kolorze niebieskim, białym czy czarnym mogą świadczyć o złym stanie technicznym pojazdu i dużym zużyciu elementów silnika.

Jazda próbna c.d

Wrzuć pierwszy bieg, auto powinno ruszyć płynnie, bez szarpania sprzęgła i zgrzytów skrzyni biegów. Sprawdź wszystkie biegi i zachowanie auta przy różnych prędkościach. Biegi powinny wchodzić płynnie i bez wysiłku. Nasłuchuj stuków z podwozia i obserwuj kołysanie pojazdu na nierównościach. Nadmierne stuki i "bujanie" świadczą o zużytych amortyzatorach i problemach z zawieszeniem. Sprawdź czy auto trzyma kierunek jazdy po puszczeniu kierownicy (uważaj przy tym teście, wykonaj go na prostym odcinku drogi i przy niedużej prędkości). Sprawdź działanie hamulców w sytuacji hamowania awaryjnego oraz działanie hamulca ręcznego. Podczas hamowania awaryjnego samochód powinien zachować kierunek jazdy. Na koniec sprawdź działanie wycieraczek, klaksonu, świateł, migaczy i klimatyzacji. Sprawdź także, czy pojazd jest wyposażony w trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę.

5. Dokumenty

Kupując pojazd od osoby prywatnej sprawdź czy dane sprzedającego są zgodne z danymi właściciela widocznymi w dowodzie rejestracyjnym. Nie wahaj się poprosić sprzedającego o okazanie dowodu osobistego.

Sprawdź numer VIN pojazdu. Składa się on 17 znaków i powinien być taki sam w bagażniku/nadkolu i na tabliczce znamionowej. Różne numery VIN wskazują, że pojazd był składany z kilku pojazdów. Jeśli pojazd ma instalację gazową, obejrzyj dokumentację instalacji, a zwłaszcza homologację butli gazowej. Informacja o zasilaniu gazem musi być wpisana w dowodzie rejestracyjnym.

Sprawdź kartę pojazdu i dowód rejestracyjny. Dane w dowodzie rejestracyjnym muszą być zgodne z oznaczeniami na pojeździe. Obejrzyj książkę serwisową i zapoznaj się z dokonanymi naprawami. Porównaj przebieg wpisany do książki z przebiegiem widocznym na liczniku. Pamiętaj, że sprzedający powinien Ci przekazać komplet kluczyków. W nowszych pojazdach są to zazwyczaj 2 komplety kluczyków.

Źródło: otomoto.pl