"Sprzedaż nieruchomości PKP idzie lepiej niż rok temu, po pierwszym kwartale mamy lepszy wynik i, co ważne, jest zgodny z naszym planem. Do końca roku mamy zamiar uzyskać kwotę porównywalną, jak rok temu, czyli ok. 300 mln zł" - powiedział Bator w rozmowie z ISBnews podczas VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (EKG 2015).
Członek zarządu PKP SA dodał, że także na ten rok planowana jest jedna duża transakcja sprzedaży galerii handlowej - po Poznaniu w tym roku będą to Katowice. Systematycznie rozwijana jest również działalność spółki X-City, której najbardziej zaawansowanym projektem jest Warszawa Zachodnia.
"W tym roku zostanie zrealizowany do końca dworzec, pierwszy biurowiec zostanie oddany w przyszłym, a rok później kolejny. Warszawa Gdańska weszła w fazę projektowania, które jest obecnie dostosowywane pod przebudowę trasy średnicowej przez PLK" - wyjaśnił Bator.
Dodał, że w związku z remontem centralnego odcinka torów zostaną przeprowadzone prace wzmacniające nad terenami PKP w okolicach Dworca Centralnego oraz Placu Defilad. Kolej chce być przygotowana na kolejne etapy rewitalizacji tych okolic, tym bardziej, że liczy na zakończenie sporu z miastem o część gruntów.
"Intensywnie rozmawiamy z miastem o terenach wokół Dworca Centralnego, tym bardziej, że do części terenu mamy już użytkowanie wieczyste. Trwają normalne negocjacje i liczymy, że do końca roku porozumiemy się i można będzie rozpoczynać myślenie o starcie inwestycji" - wskazał.
Natomiast jeszcze w tym tygodniu zapadnie decyzja dotycząca zagospodarowania terenów Warszawy Głównej. Według Batora, prawdopodobnie zostanie wybrany projekt z dużą powierzchnią handlowo-usługową zachowującą fragmenty istniejącej zabudowy. Powstanie także część mieszkalna, w efekcie czego Warszawa Główna stanie się "miasteczkiem w mieście".
"Cała inwestycja będzie warta ok. 700 mln euro. Natomiast wkład PKP SA to kwota 400-500 mln zł. Konieczne będzie także przeniesienie Muzeum Kolejnictwa na nasze tereny na Odolany" - podsumował Bator.
PKP S.A. to właściciel i zarządca istotnej części infrastruktury dworcowej i kolejowej w Polsce. Spółka zarządza ok. 2300 dworcami. Ponadto należy do niej blisko 30 tys. mieszkań i 100 tys. działek nieruchomościowych, z czego ok. 10 tys. ma potencjał komercyjny lub jest przeznaczona na sprzedaż.