statystyki

Polskie lokomotywy zdominują rynek

autor: Konrad Majszyk09.09.2014, 07:27; Aktualizacja: 09.09.2014, 08:30
Lokomotywa Griffin, Newag Gliwice Zdjęcia wykonał: Krzysztof Malinowski

Lokomotywa Griffin, Newag Gliwice Zdjęcia wykonał: Krzysztof Malinowskiźródło: Materiały Prasowe

Przez 25 lat ten sektor, niczym w wierszu Tuwima, tylko dyszał i sapał. Teraz ma pędzić

PKP Intercity zleciły duży kontrakt Pesie. Na większe zamówienie od PKP Cargo ma chrapkę Newag. Trwają przetargi na lokomotywy za prawie 350 mln zł. A jeśli dodamy do tego modernizacje, w tym roku wartość rynku zbliży się do 0,5 mld zł. Bydgoska Pesa i nowosądecki Newag spróbują przełamać dominację konkurentów zachodnich na naszym rynku. To nowa sytuacja np. dla Siemensa i Bombardiera, dla których po 1989 r. Polska była lokomotywowym rynkiem zbytu. Bo nie mieli tu żadnej lokalnej konkurencji – odwrotnie niż w przypadku składów pasażerskich, szynobusów i tramwajów. Sytuacja się zmieniła, bo prototypy polskich pojazdów zakończyły fazę testów, a niektóre są już homologowane do jazdy po krajowych torach.

– Jeśli mamy wspierać rodzimą gospodarkę, to już czas na zielone światło także dla producentów lokomotyw. Mamy do zaoferowania produkt, który został już sprawdzony przez przewoźników – zapewnia Zbigniew Jakubas, właściciel nowosądeckiego Newagu. W podobnym tonie wypowiada się Tomasz Zaboklicki, prezes bydgoskiej Pesy.

Dobry wstęp został już zrobiony. W ubiegłym tygodniu spółka PKP Intercity podpisała z Pesą wart 131 mln zł kontrakt na dostawę 10 lokomotyw spalinowych Gama. To pierwsza lokomotywa wyprodukowana przez Pesę, a Intercity jest jej pierwszym nabywcą. Producent zapowiada, że te pojazdy od października przyszłego roku poprowadzą pociągi Intercity na liniach niezelektryfikowanych, np. z Ełku do Suwałk, z Rzeszowa do Zamościa czy z Krzyża do Kostrzyna.

W powietrzu wisi jednak większy i bardziej wymagający technicznie kąsek. To przetarg na zakup 10 lokomotyw wielosystemowych dla giganta PKP Cargo, który jest drugim przewoźnikiem towarowym w Europie.


Pozostało jeszcze 59% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (3)

  • arturkielb(2014-09-09 09:50) Zgłoś naruszenie 10

    "Polskie lokomotywy zdominują rynek" i bardzo dobrze, nic tylko się cieszyć. Nowa Gama od Pesy to kapitalny sprzęt, na najwyższym poziomie. Mam nadzieje, że z czasem nasi producenci nie tylko na rodzimym rynku lokomotyw będą odnosić sukcesy.

    Odpowiedz
  • Wolfram(2014-12-02 10:54) Zgłoś naruszenie 00

    Ciekawe kto jest odpowiedzialny za kupno Pendolino. Przecież faktycznym problemem jest stan torów. Nawet te stare składy potrafią zasuwać 110 km/h, co na krótkich i średnich dystansach wystarczy. Polska może nie jest mała ale to nie Włochy czy Francja gdzie przejechanie wzdłuż to grubo ponad 1000 km. .

    Odpowiedz
  • konrad(2015-04-16 11:09) Zgłoś naruszenie 02

    Z tych nowych to jedynie ten Griffin jako tako wygląga, zato Gama jest naprawdę ochydna jak i te składy o nazwie Link. Powinni remontować SU45, ET22 itp. dając np. lepsze silniki.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie