Rekordowa liczba remontów utrudni latem życie pasażerom. By się ratować, przewoźnicy uruchamiają nowe połączenia – jak nie kolejowe, to autokarowe. Inaczej ludzie wybiorą samochody i nowe autostrady
Rekordowa liczba remontów utrudni latem życie pasażerom. By się ratować, przewoźnicy uruchamiają nowe połączenia – jak nie kolejowe, to autokarowe. Inaczej ludzie wybiorą samochody i nowe autostrady
Od najbliższej niedzieli czeka nas trzęsienie ziemi w kolejowych rozkładach jazdy. Zmiany są wymuszone przez roboty, m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej prowadzącej z Warszawy na Śląsk, linii z Wrocławia do Poznania, z Krakowa do Katowic i Rzeszowa oraz z Warszawy do Trójmiasta i Łodzi. Jak wylicza Mirosław Siemieniec z zarządzającej torami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, tego lata remontami objętych będzie 3 tys. km linii.
Flagowy przewoźnik PKP, spółka PKP Intercity, zapowiada uruchomienie – od 27 czerwca – 31 dodatkowych pociągów wakacyjnych: 4 w kategorii EIC i 27 TLK. Co jeszcze się zmienia?
● Chłodne pociągi na Hel. Dobra wiadomość jest taka, że pociągi wracają na Półwysep Helski. PLK kończą modernizację linii kolejowej 213 z Redy na Hel, dzięki której czas przejazdu skróci się o pół godziny. – Tego lata we wszystkich pociągach na Hel będzie działała klimatyzacja – zapewnia Zuzanna Szopowska, rzeczniczka PKP Intercity.
Jak ujawniliśmy w DGP dwa tygodnie temu, Urząd Transportu Kolejowego nałoży na przewoźnika kary finansowe za poprzednie lato, kiedy w pociągach na Hel – z fabrycznie zamkniętymi oknami – nie można było uruchomić klimatyzacji. A działo się tak, bo Intercity obsługiwało je lokomotywami manewrowymi, które nie miały sprzęgu do podłączenia klimatyzacji. W tym roku przewoźnik wypożyczył w Czechach lokomotywy do połączeń spalinowych.
● Dłużej do Łodzi. Już dziś na przejazd remontowanym odcinkiem z Warszawy do Łodzi tracimy 130 minut. A ten czas od niedzieli jeszcze się wydłuży. Zanosi się na to, że kolejni pasażerowie porzucą kolej na rzecz wciąż darmowej autostrady A2 Łódź – Warszawa. PKP Intercity podkreśla, że choć modernizacja odcinka Warszawa – Skierniewice wkracza w kulminacyjną fazę, wszystkie połączenia na tej trasie zostaną utrzymane. Wyjątkiem będzie jednak okres od 27 czerwca do 21 lipca, kiedy PKP PLK będą wymieniać urządzenia sterowania ruchem. Wtedy zawieszony zostanie wprowadzony w styczniu pociąg TLK „Podstolina” kursujący w relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Kaliska. W soboty, niedziele i 15 sierpnia na tym odcinku nie zobaczymy też składów TLK „Chochoł”, „Kurpiński”, „Soplica” i „Wokulski”.
● Trudniej na Centralnej Magistrali Kolejowej. To kluczowa inwestycja dla kursowania pociągów Pendolino. W związku z modernizacją CMK zawieszona zostanie część połączeń EIC z Warszawy Wschodniej do Krakowa Głównego („Modrzejewska” i „Skłodowska-Curie”) oraz „Morskie Oko” z Warszawy do Zakopanego.
● IC Busy do Białegostoku.Latem mają ruszyć prace na całym odcinku od Sadownego do Tłuszcza – na wylocie ze stolicy do Białegostoku. Ten remont będzie tak dotkliwy, że od najbliższej niedzieli cztery z dziewięciu pociągów Warszawa – Białystok (TLK „Korczak”, „Niemen”, „Zamenhof” i „Konopnicka”) zastąpią Intercity Busy. Kolejowe autobusy wystartują obok stacji Warszawa Centralna i dojadą do dworca w Białymstoku. Zrobią to w trzy godziny, czyli kilka minut szybciej niż pociągi, bo nie będą kluczyć objazdem ani zatrzymywać na stacjach pośrednich. W autobusach będą obowiązywały takie same ceny biletów, jak w drugiej klasie pociągów TLK – 47 zł.
● Autobusy do kurortów. PKP Intercity uruchomi też uzupełniającą komunikację autobusową na letnich trasach, np. z Rzeszowa i Krakowa do Ustrzyk Górnych, a z Malborka do Krynicy Morskiej. W planach było też połączenie Władysławowo – Karwia.
● Pociągiem do Zakopanego. Od 19 czerwca, czyli wraz z zakończeniem pierwszego etapu prac przy budowie zapory Świnna Poręba, pasażerowie dojadą do Zakopanego np. składem „Kasprowy”. Pociągi będą tam kursować do 1 września, kiedy zacznie się kolejny etap robót. Intercity zapowiada, że będzie można nabyć w promocji bilety na trasie Kraków – Zakopane już za 14 zł.
● Powrót na most średnicowy. Pozytywną zmianą jest powrót pociągów na most średnicowy w Warszawie, czyli najbardziej ruchliwy odcinek torów pasażerskich w Polsce. Dotychczas składy kursowały przez Dworzec Gdański. Teraz wjadą na stacje Warszawa Wschodnia, Centralna i Zachodnia.
● Znów do Opola. Od niedzieli składy pojawią się na odcinku Opole – Fosowskie – Zawadzkie. To fragment strategicznego połączenia CMK z Opolem, przebudowywanego specjalnie dla Pendolino. Według PKP PLK na tym odcinku już teraz skróci się podróż o 10 minut.
● Dodatkowe stacje i połączenia. Przewoźnik będzie też sklejał połączenia dalekobieżne. PKP Intercity zapewni np. bezpośrednie połączenie Katowic ze Słupskiem, łącząc pociąg TLK „Pogoria” (dotychczas w relacji Bielsko Biała – Gdynia) z kursującym do Szczecina TLK „Albatros”. Składy TLK „Podlasie” (Terespol – Warszawa Zachodnia) i „Mazowsze” (Warszawa Wschodnia – Kutno) pojadą pod szyldem „Mazowsze” z Terespola do Kutna. Trasy wybranych pociągów TLK zostaną uzupełnione o dodatkowe stacje: Kraków Płaszów (tutaj zatrzymają się składy „Jadwiga”, „Jagiełło”, „Sukiennice” i „Ustronie”), Nałęczów i Konin.
● Przewozy Regionalne do kurortów. Choć samorządowy przewoźnik dzierży palmę pierwszeństwa w liczbie przewiezionych pasażerów, dylemat ma ten sam: jak zaproponować pasażerowi coś atrakcyjnego, skoro tory są rozkopane i pełne wąskich gardeł, przez co wydłuża się czas przejazdu. Letnią ofertę spółka przedstawi jutro na konferencji prasowej. Nam zapowiedziała, że przygotowane są nowe oferty dojazdu z Regio i InterRegio, m.in. na Pomorze i Mazury, Podlasie i Suwalszczyznę, w Tatry i na Dolny Śląsk. Dodatkowe pociągi Przewozów Regionalnych pojadą na największe letnie wydarzenia muzyczne. Pasażerowie będą mogli też skorzystać – podobnie jak w PKP Intercity – z kolejowych autobusów. Dzisiaj InterRegio Busy jeżdżą m.in. wzdłuż remontowanej trasy Katowice – Kraków – Rzeszów, a w planie są nowe – do nadmorskich i górskich kurortów.
● Dłuższe bilety turystyczne. Wakacje to również więcej Super Biletów, dzięki którym będzie można odbyć podróż już od 1 zł. Jak usłyszeliśmy, Przewozy Regionalne wydłużą też ważność biletu turystycznego w czasie długiego czerwcowego weekendu. Dzięki temu za 45 zł (pociągi Regio i osobowe) lub 79 zł (InterRegio i InterRegio Bus) będzie można odbyć nieograniczoną liczbę przejazdów od godz. 18 dnia 18 czerwca do 23 czerwca do godz. 6. – To łącznie 108 godzin taniego podróżowania – wylicza Marta Milewska, rzeczniczka Przewozów Regionalnych.
● Pociąg „Słoneczny”. Koleje Mazowieckie – druga pod względem liczby pasażerów spółka przewozowa – nie wyjeżdżają poza województwo (poza połączeniami stykowymi). Wyjątkiem jest lato, kiedy na torach pojawia się „Słoneczny” kursujący z Warszawy do Trójmiasta. Przewoźnik konkuruje ofertą cenową z Intercity i Przewozami Regionalnymi, przez co pociąg jest oblegany przez pasażerów. W tym roku w swój pierwszy kurs wyruszy 28 czerwca.
● Do uzdrowisk w regionach. Letnie połączenia proponują mniejsi przewoźnicy w regionach. Na przykład od 21 czerwca przewoźnik Arriva uruchomi nowe połączenie na turystycznej linii z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka, które zostało wstrzymane w 2011 r.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama