Spółka Eurotunnel obchodziła w czwartek przejazd po kanałem La Manche 300-milionowego pasażera od początku eksploatacji w czerwcu roku 1994 podmorskiego tunelu kolejowego, który w rekordowym czasie pozwala przebyć drogę między Paryżem i Brukselą a Londynem.

Większość podróżnych (57 proc.) to klienci wahadłowców (Shuttle), które przewożą samochody, autobusy i ich pasażerów oraz kierowców; w ciągu 35 minut pokonują trasę między francuskim Pas-de-Calais a Kent w Wielkiej Brytanii.

Eurotunnel / Bloomberg / Jason Alden

Inni to pasażerowie pociągów Eurostar - kolei dużych prędkości - zapewniających połączenie na trasie Londyn - Paryż i Londyn - Bruksela.

"Przeciętnie od początku eksploatacji w roku 1994 niemal 50 000 ludzi pokonuje bezpiecznie tunel każdego dnia" - głosi komunikat spółki Eurotunnel.

Jej szef Jacques Gounon powiedział, że infrastruktura tunelu "zrewolucjonizowała zwyczaje transportowe" i "stworzyła rynek, który bez niej nie mógłby istnieć i który przyczynia się znacznie do rozwoju gospodarczego".

Na początku sierpnia połączenie pod La Manche odnotowało rekordowy ruch od roku 1999, zwłaszcza dzięki podróżującym na igrzyska olimpijskie w Londynie.