Zakończenie inwestycji zaplanowano na październik 2014 r. Wykonawcą projektu, a także prac budowlanych i wdrożeniowych będzie włoska firma Autostrade Tech - podała w poniedziałek zarządzająca 61-kilometrowym odcinkiem autostrady między Katowicami a Krakowem spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM).

Wymiana urządzeń poboru opłat to kolejny etap rozpoczętego w marcu 2011 r. programu zwiększenia przepustowości placów poboru opłat w Mysłowicach (od strony Katowic) i Balicach (przed Krakowem).

Będzie mnie czekania na opłatę

"Budowa dodatkowych stanowisk na placach poboru opłat oraz wprowadzenie nowych metod płatności, pozwalających m.in. na bezosobową obsługę kierowców, to działania, które zminimalizują ryzyko zbyt długiego oczekiwania na przejazd przez bramki" - zapewnił rzecznik SAM Rafał Czechowski.

Program realizowany jest w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje m.in. wymianę kilkunastu kabin, z których część zastąpi obecne, a pozostałe będą zamontowane przy dobudowywanych aktualnie pasach poboru opłat.

Także w pierwszym etapie inwestycji powstaną stanowiska, z których kierowcy będą korzystać w zależności od wybranej formy płatności. Na części stanowisk będzie można zapłacić gotówką lub jedną z kart: płatniczą, paliwową, flotową albo specjalną kartą zbliżeniową, która zastąpi dotychczasowe abonamenty. Na pozostałych liniach transakcje dokonywane będą automatycznie.

Od października 2013 r opłata "zwolnij i jedź"

Natomiast do października 2013 r. gotowe będą stanowiska umożliwiające przejazd przez bramki w systemie elektronicznego poboru opłat "slow & go" - "zwolnij i jedź". Skorzystają z nich kierowcy aut osobowych i ciężarówek, którzy będą mieli zainstalowane w samochodzie niewielkie urządzenie pokładowe, umożliwiające automatyczne pobranie opłaty przy przejeździe przez bramki.

"Takie rozwiązanie pozwoli podnieść szlaban na tyle wcześnie, aby kierowca jadący z prędkością 40 km na godzinę mógł przejechać przez bramki nie zatrzymując pojazdu" - wyjaśnił Czechowski.

Kierowca auta wyposażonego w urządzenie pokładowe, który jednak nie wjedzie na pas obsługujący system "slow & go", skorzysta z opcji "stop & go" - "zatrzymaj się i jedź", pozwalającej na elektroniczną płatność, ale po zatwierdzeniu transakcji przez inkasenta. Dokładny termin uruchomienia takich usług zależy od uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Od  jesieni 2014 pełna automatyka

Drugi etap przedsięwzięcia zakłada uruchomienie linii automatycznych, umożliwiających bezosobową obsługę kierowców przy wykorzystaniu samoobsługowych czytników dla kart płatniczych, flotowych, paliwowych i zbliżeniowych. Ma to być możliwe jesienią 2014 r.

W ramach programu zwiększenia przepustowości placów poboru opłat trwa budowa nowych stanowisk do obsługi podróżnych. Do końca 2012 r. plac w Mysłowicach będzie poszerzony o cztery dodatkowe pasy ruchu wraz ze stanowiskami do obsługi pojazdów (po dwa w każdym kierunku). W Balicach zostaną dobudowane trzy dodatkowe pasy - jeden w kierunku Krakowa i dwa w kierunku Katowic.