Jak poinformował w poniedziałek rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Maciej Dutkiewicz, przejazd odbył się w piątek wieczorem. Chodziło o przetestowanie systemu sterowania ruchem kolejowym i urządzeń energetycznych na linii, a także zapoznanie maszynistów z trasą.
Do próby wykorzystano jeden z pociągów, które w przyszłości mają jeździć na lotnisko. Jazdy próbne przeprowadzono po obu torach łącznicy kolejowej. "Połączenie kolejowe jest już w pełni przygotowane do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie już się rozpoczęły" - zapewnił rzecznik.
Pasażerowie dojadą 1 czerwca
Zgodnie z zapowiedziami kolejarzy i ministerstwa transportu, połączenie kolejowe Lotniska Chopina z centrum miasta ma być gotowe na Euro 2012. Pierwszy pociąg ma przewieźć pasażerów tą trasą 1 czerwca - wciąż nie wiadomo jednak, czy kolejarze uzyskają do tego czasu wszystkie niezbędne pozwolenia.
Łącznik o długości ok. 2 km z przystanku kolejowego Służewiec na lotnisko jest budowany od kilku lat. Miał być ukończony już w 2005 r., jednak czeska spółka Sudop, która przygotowywała projekt tunelu, nie zdążyła w terminie. Projekt miał być gotowy w sześć miesięcy, ale jego przygotowanie przeciągnęło się na dwa lata. Po tym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe odebrały firmie zlecenie.
W październiku 2009 r. kolejarze podpisali umowę na budowę z konsorcjum, którego liderem jest spółka Bilfinger Berger. Zapowiadano wówczas, że pierwsze pociągi pojadą na lotnisko jesienią 2011 r. Później przesunięto ten termin na grudzień ubiegłego roku. Tunel wciąż nie jest jednak gotowy.
Specjalnie z myślą o uruchomieniu regularnego połączenia na lotnisko, warszawski przewoźnik SKM kupił 13 nowoczesnych pociągów, które mogą na raz zabrać około tysiąca pasażerów. Na razie, do czasu oddania połączenia, pociągi jeżdżą po innych trasach.