Grupa PKP realizuje obecnie 56 inwestycji dworcowych. W latach 2010 – 2011 PKP wydały na dworce łącznie rekordową kwotę prawie 700 mln zł.

– Po latach kompromitującego zastoju na dworcach coś się wreszcie dzieje – ocenia redaktor naczelny branżowego pisma „Z biegiem szyn” Karol Trammer. – Nie świadczy to o radykalnej poprawie zarządzania dworcami przez PKP, lecz raczej o tym, że Grupie PKP udało się wylobbować łatwe pieniądze z budżetu państwa – ocenia.

Po Euro 2012 strumień dotacji będzie mniej obfity. – Od 2013 r. planujemy przeznaczać na modernizację obiektów dworcowych ok. 130 mln zł rocznie. Ruszą prace m.in. na dworcach w Ełku, Gnieźnie, Opolu, Toruniu i Inowrocławiu – zapowiada Łukasz Kurpiewski z Grupy PKP.

Łatwe pieniądze PKP

Dużo remontów zakończy się tydzień przed Euro 2012.

Na warszawskim Dworcu Wschodnim termin oddania hali dalekobieżnej to 31 maja. Wartość realizowanej dla PKP inwestycji Strabagu to 31 mln zł. Ale nie obędzie się bez prowizorki: PKP Polskie Linie Kolejowe nie zmodernizują wszystkich peronów.

Kibiców pozytywnie zaskoczy wyremontowany przez PORR za 47 mln zł Dworzec Centralny. Fiaskiem zakończyła się obiecywana przez PKP na Euro 2012 modernizacja warszawskiego Dworca Zachodniego. Deweloper HB Reavis obiecuje w ramach PPP wybudować tu wspólnie z PKP nowy przystanek, osiem biurowców i podziemny parking za 110 mln euro, ale dopiero pod koniec 2014 r.

– Dworzec Zachodni to największa kolejowa wpadka wśród miast gospodarzy. Mniejszym wstydem jest dworzec w remoncie w trakcie Euro 2012 niż niewykorzystanie okazji na elementarny porządek – mówi Karol Trammer.

Jak jest w innych miastach? Na modernizowanym przez Budimex kosztem 361 mln zł zabytkowym dworcu Wrocław Główny pracuje prawie tysiąc osób, ale całość robót uda się zakończyć najwcześniej w lipcu. Jak ustaliliśmy, zabraknie części komercyjnej – tam wciąż pracuje konserwator, a umowy z najemcami nie są jeszcze podpisane.

Gdzie się nie uda

Oficjalne otwarcie nowego dworca Poznań Główny zaplanowano na maj. Prace trwają 24 godziny na dobę. Stacja będzie elementem centrum handlowego realizowanego przez dewelopera TriGranit za 160 mln euro. Stary dworzec Poznań Główny ma działać do końca tego roku (kolejarze boją się, że nowy obiekt mógłby nie pomieścić tysięcy kibiców). Toczy się więc przetarg na lifting starego budynku, za który zapłaci TriGranit.

Nie uda się na Euro 2012 otworzyć imponującego dworca i galerii handlowej w Katowicach, który firma Neinver realizuje wspólnie z PKP za 240 mln euro. Powód – słabe zaawansowanie inwestycji miejskich wokół stacji. Na budowie nowego dworca podziemnego w Krakowie prace potrwają do przełomu sierpnia i września. Inwestycja warta 130 mln zł ma opóźnienie. Podczas mistrzostw odprawa podróżnych odbędzie się w starym budynku.