Kolejarze ruszają z projektowaniem transgranicznej linii z Katowic do Ostrawy. Ma ona usprawnić podróże międzynarodowe i poprawić komunikację na Górnym Śląsku
Spółka Centralny Port Komunikacyjny, której powierzono nie tylko realizację lotniska przesiadkowego w Baranowie, ale także nowych tras kolejowych w całej Polsce, otrzymała właśnie 7 mln zł unijnego dofinansowania na przygotowanie wstępnych projektów polsko-czeskiej linii kolejowej. To pierwszy zastrzyk środków unijnych, który udało się zdobyć działającej od ponad roku spółce. Pieniądze pochodzą z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Całkowita wartość wstępnego projektu trasy wyniesie 14 mln zł.
Szefowie CPK przekonują, że planowany 30-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej odbijający od istniejącej trasy w miejscowości Chybie wraz z innymi inwestycjami kolejowymi stworzy szybkie połączenie transgraniczne. Po jego wybudowaniu i po modernizacji istniejących fragmentów torów na Górnym Śląsku znacznie skróci się przejazd pociągów międzynarodowych na odcinku Katowice – Ostrawa. Teraz pociągi między tymi miastami muszą jeździć krętą trasą i w efekcie podróż trwa niemal 2 godz. W to wlicza się też czas potrzebny na zmianę lokomotywy w czeskim Boguminie. Według zapowiedzi spółki CPK po wybudowaniu nowego odcinka podróż potrwa tylko 35 minut. To ma być szybka trasa, na której pociągi mają się rozpędzać powyżej 200 km/h.
Pozostało
86%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama