statystyki

Sprawdź, jak się bronić przed karami w transporcie drogowym

autor: Leszek Jaworski30.07.2019, 10:01; Aktualizacja: 30.07.2019, 10:09
Działalność gospodarcza w zakresie transportu drogowego jest ściśle regulowana przez przepisy unijne i krajowe

Działalność gospodarcza w zakresie transportu drogowego jest ściśle regulowana przez przepisy unijne i krajoweźródło: ShutterStock

Działalność gospodarcza w zakresie transportu drogowego jest ściśle regulowana przez przepisy unijne i krajowe. Za ich naruszenie przedsiębiorcom grożą surowe kary pieniężne. Taryfikator sankcji zawarto w załącznikach nr 1–3 do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (dalej: u.t.d.).

Pracownicy urzędu marszałkowskiego przeprowadzili kontrolę prawidłowości wykonywania krajowego drogowego przewozu autobusem. Nałożyli na mnie (jako właściciela firmy) karę za to, że kierowca pobrał (na przystanku) opłaty od pasażerów zaraz po wejściu do pojazdu, ale nie wydał im od razu biletów. Czy samo niewydanie potwierdzenia wniesienia opłaty jest podstawą nałożenia kary?

Kierowca musi wydać bilet nie w jakiejkolwiek chwili realizacji przewozu, ale przed rozpoczęciem jazdy danego pasażera. Potwierdza to treść załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym (dalej u.t.d.). Pod sankcją opatrzoną lp. 2.7 zapisano karę w wysokości 2 tys. zł za niewydanie pasażerowi przed rozpoczęciem przewozu wymaganego potwierdzenia wniesienia opłaty za przejazd. Ustawodawca nieprzypadkowo ukształtował w ten sposób przesłanki odpowiedzialności przewoźnika. Gdyby bowiem dopuścić możliwość wydawania biletów w dowolnym momencie trwania kursu, to prowadziłoby to do sytuacji, w której obowiązek wydawania biletu mógłby nie być powszechnie respektowany, a przewoźnicy drukowaliby je i wydawali pasażerom jedynie w trakcie kontroli, za każdym razem uwalniając się w ten sposób od odpowiedzialności. Ponadto wydawanie biletów pasażerom wysiadającym sprawiałoby, że poza kontrolą byłoby to, czy dane na paragonie odzwierciedlają rzeczywiście przejechaną przez pasażera trasę. Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 lipca 2019 r. (sygn. akt II GSK 1978/17). W orzeczeniu tym sąd podkreślił, że przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym są wykonywane według zasad określonych w art. 18b ust. 1 u.t.d. Przy czym jedną z nich jest wymóg pobierania należności za przejazd i wydanie potwierdzenia wniesienia przez pasażera opłaty za przejazd w postaci biletu przed rozpoczęciem kursu, a nie w dowolnym momencie trwania kursu, czy po jego zakończeniu. Takie wnioski wynikają z art. 18b ust. 1 pkt 4 u.t.d. w zw. z l.p. 2.7. załącznika nr 3 do u.t.d. NSA przywołał również art. 16 ust. 1 ustawy – Prawo przewozowe (dalej p.p.). Z regulacji tej wynika, że podstawowym sposobem zawarcia umowy przewozu jest nabycie biletu na przejazd przed rozpoczęciem podróży. Przewóz osób odbywa się bowiem zgodnie z przepisami p.p., do której to ustawy jako regulującej obowiązki i warunki wykonywania przewozu osób wprost odsyła art. 4 pkt 22 lit. m u.t.d.

Podstawa prawna

Art. 4 pkt 22 lit. m, art. 18b ust. 1 pkt 4, l.p. 2.7. załącznika nr 3 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 58 ze zm.).

Art. 16 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1983 ze zm.).

Moja firma ma 10 samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. Mam zaświadczenie o przewozach na potrzeby własne. Transportujemy żywe zwierzęta z gospodarstw rolnych do własnej siedziby, gdzie prowadzona jest działalność polegająca na uboju zwierząt. W każdym przypadku trasa przewozu mieści się w promieniu 100 km od siedziby przedsiębiorstwa. Dlatego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 aktywność kierowców nie była rejestrowana za pomocą tachografów oraz niestosowane były do nich normy czasu prowadzenia pojazdu. Inspekcja Transportu Drogowego nałożyła na firmę karę, twierdząc, że zwolnienie z tego rozporządzenia nie dotyczy mojej firmy. Czy przewóz żywych zwierząt bezpośrednio z gospodarstwa do rzeźni spełnia określoną w tym rozporządzeniu przesłankę wyłączenia obowiązku rejestrowania aktywności kierowcy?


Pozostało jeszcze 88% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie