statystyki

Partnerstwo publiczno-prywatne, czyli kręta droga do budowy tras za prywatne środki

autor: Krzysztof Śmietana25.07.2019, 08:00; Aktualizacja: 25.07.2019, 08:38
Skoro w budżecie państwa nie ma wystarczających środków na budowę wszystkich potrzebnych dróg ekspresowych, to rząd uznał, że część z nich powinna powstać za pieniądze prywatnych firm.

Skoro w budżecie państwa nie ma wystarczających środków na budowę wszystkich potrzebnych dróg ekspresowych, to rząd uznał, że część z nich powinna powstać za pieniądze prywatnych firm.źródło: ShutterStock

Przygotowania do budowy kilku ważnych ekspresówek na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż są w powijakach.

Skoro w budżecie państwa nie ma wystarczających środków na budowę wszystkich potrzebnych dróg ekspresowych, to rząd uznał, że część z nich powinna powstać za pieniądze prywatnych firm. Miałyby one zaprojektować i wybudować drogę, a następnie utrzymywać ją przez określony czas (np. 30 lat). W zamian strona publiczna przekazywałaby firmie w tym okresie tzw. opłatę za dostępność. W przeciwieństwie do koncesyjnych odcinków autostrad nowe drogi ekspresowe budowane w formule PPP byłyby darmowe dla kierowców.

Już ponad rok temu rząd zdecydował, że w modelu PPP będą budowane cztery odcinki ekspresówek. Po pierwsze S10 między Bydgoszczą i Toruniem, która ma zastąpić istniejącą jednopasmówkę nazywaną często „drogą śmierci” (ze względu na dużą liczbę tragicznych wypadków). W formule PPP miały też powstać długie odcinki S6 na Pomorzu. Najdłuższym z nich byłby 140-km fragment ekspresówki od Koszalina do miejscowości Bożepole przed Wejherowem. Dodatkowo miała powstać nowa metropolitalna obwodnica Trójmiasta, która odciążyłaby istniejącą, często korkującą się obwodnicę biegnącą na obrzeżach Gdańska, Sopotu i Gdyni. Szykowano też ostatni odcinek S6 na zachód od Szczecina. Dzięki tym inwestycjom za ok. cztery lata byłaby gotowa cała, biegnąca wzdłuż wybrzeża droga ze Szczecina do Gdańska.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie