statystyki

Nowych dróg mamy już dużo. Teraz czas na tory

autor: Krzysztof Śmietana24.01.2019, 08:15; Aktualizacja: 24.01.2019, 08:43
Według ustaleń DGP przygotowania do budowy nowych linii startują na dobre.

Według ustaleń DGP przygotowania do budowy nowych linii startują na dobre.źródło: ShutterStock

Startują przygotowania do budowy nowych linii kolejowych, którymi mamy dojeżdżać do planowanego lotniska w Baranowie.

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko przesiadkowe, które ma zastąpić zatykające się Okęcie. Przy okazji tej inwestycji powstały ambitne plany rozbudowy sieci kolejowej. Chodzi zarówno o odcinki torów w rejonie lotniska, jak i o krótsze czy dłuższe łączniki w całej Polsce. Dzięki temu po ponad stu latach ostatecznie mają zniknąć dawne podziały na zabory, które nadal widać na mapie kolejowej. Przykład: z Warszawy do Wrocławia trzeba jeździć trasą okrężną przez Opole. Inwestycje mają sprawić, że dojazd do nowego lotniska z najważniejszych miast, np. z Krakowa, Gdańska, Poznania czy Wrocławia, zajmie najwyżej dwie godziny. Skrócić ma się też dojazd do stolicy. Plan zakłada, że do 2030 r. miałoby powstać nawet 1300 km nowych linii. W pierwszym etapie – do 2027 r. trzeba zbudować 400 km tras.

– Dzięki temu programowi wreszcie będzie można mówić o zrównoważonym rozwoju transportu. Od 1989 r. zbudowaliśmy zaledwie 50 km nowych linii kolejowych i prawie 3700 km tras szybkiego ruchu – dróg ekspresowych i autostrad. Czas nadrobić zaległości na kolei – mówił w czasie wczorajszego Kongresu Rozwoju Kolei Piotr Malepszak, wiceprezes firmy, która prowadzi przygotowania do budowy CPK.


Pozostało 73% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (4)

  • Orzelek2004(2019-01-31 12:32) Zgłoś naruszenie 20

    Chyba mądrzej byłoby wyremontować tor (4 km) ze stacji Modlin do Lotniska Modlin. Tak mówią pasażerowie , którzy przesiadają się kilka razy aby dotrzeć do tego lotniska . To jest bardzo polskie tj. robienie na złość innym którym się powiodło a takim sukcesem biznesowym jest lotnisko Modlin.

    Odpowiedz
  • ZŁOMOWISKO EUROPY ?(2019-01-24 17:56) Zgłoś naruszenie 10

    aby w Polsce mógł rozpocząć się proces przywracania normalności w publicznym transporcie zbiorowym, konieczna jest radykalna zmiana ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie pozamiejskiego drogowego ptz, niestety prezentowane przez Ministerstwo Infrastruktury projekty (np. wersja nr. 9 z dn. 09.11.2018) nie dają żadnych nadziej , aby mogła nastąpić poprawa - wygląda na to, że nadal królowałaby tzw. "busiarska wolnoamerykanka" i "szroty od merkel", a naród cierpiałby z powodu braku dostępu do publicznego transportu zbiorowego na cywilizowanym poziomie, zakorkowanych miast i autostrad oraz kiepskiego powietrza i hałasu. Z takiego projektu mogą cieszyć się tylko państwa pozbywające się złomu samochodowego i handlarze "szrotami od merkel".

    Odpowiedz
  • AUTOBUS +(2019-01-24 17:42) Zgłoś naruszenie 10

    dróg dużo, ale niestety w naszej kochanej Polsce nie daje się normalnie żyć bez własnego samochodu, gdyż praktycznie nie działa autobusowy pozamiejski publiczny transport zbiorowy - dlatego mamy zakorkowane szrotami autostrady i miasta, kiepskie powietrze, wycinanie zieleni w miastach na rzecz parkingów - czy władza tego nie widzi ?

    Odpowiedz
  • emeryT(2019-01-24 10:51) Zgłoś naruszenie 00

    Idzie wiosna, czas na remonty bo już teraz pełno dziur w asfalcie...

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie