Zgodnie z analizami PwC przedstawionymi w raporcie „The five dimensions of automotive transformation”, w 2030 roku co trzeci kilometr przejechany w Europie będzie współdzielony. Carsharing, obok elektromobilności i samochodów autonomicznych, to trend, który już wpływa na kształt rynku motoryzacyjnego. I zmusza do wprowadzania nowych rozwiązań w zakresie zarządzania flotą. Przed przedsiębiorcami pojawiają się nowe możliwości – jak najlepiej wykorzystać auta na minuty w swoim biznesie?

Rynek wynajmu aut na minuty rośnie w siłę

Rynek niemiecki, który może pochwalić się ponad 25-letnią tradycją carsharingu, udostępnia około 20 tysięcy aut w usłudze wynajmu na minuty. Carsharing w Polsce, z liczbą około dwóch tysięcy aut, to wciąż rynek wschodzący w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Stanowi jednak obok wynajmu rowerów czy hulajnóg bardzo popularne i funkcjonalne rozwiązanie. Konsumenci zarówno w Polsce, jak i na świecie coraz chętniej korzystają z usług w ramach ekonomii współdzielenia. - Potwierdzają to też przełomowe dla Polski dane za rok 2017, w którym niezwykle dynamicznie rozwinął się rynek usług wynajmu na minuty. Wraz z nowymi rozwiązaniami, w ślad za którymi zwiększyła się dostępność samochodów w polskich miastach, wzrosła świadomości konsumentów. Rok 2018 pokazał, że rynek wynajmu aut nie skupia się tylko na autach osobowych - mówi Konrad Karpiński, dyrektor operacyjny firmy Traficar. Carsharing aut dostawczych to stosunkowo nowa usługa, która jest coraz bardziej widoczna na parkingach dużych sieci handlowych, budowlanych czy tych z wyposażeniem wnętrz. To nowe rozwiązanie na rynku ułatwia dostarczenie większych zakupów do domu, na przykład podczas remontu czy przeprowadzki. Do tej pory taka forma płatnego transportu była oferowana tylko przez sklepy. Teraz kupujący mają alternatywę, tańszą i szybszą w realizacji.

Jeśli nie samochód służbowy, to co?

Według danych Raportu Sprzedaży Flotowej 2007 - 2017, ostatnia dekada w Polsce to czas dynamicznego wzrostu sprzedaży samochodów flotowych. Osiągnęła ona bowiem już 70 proc. rynku sprzedaży samochodów w Polsce. Ten wzrost przyniósł także wiele zmian i innowacji w formule zapewnienia transportu pracownikom w celach służbowych.

W dzisiejszych czasach samochody służbowe nadal są istotnym narzędziem pracy, ale w porównaniu do okresu sprzed kilkunastu lat, mamy obecnie do czynienia z dywersyfikacją sposobów na podróże służbowe. Pewne profesje, które korzystają z samochodów służbowych regularnie nie będą mogły z nich zrezygnować, ale w dobie spotkań prowadzonych poprzez komunikatory internetowe lub narzędzia do telekonferencji, bezpośrednie kontakty biznesowe stały się rzadsze lub wirtualne. Zatem inwestowanie firm we flotę samochodową wymaga teraz zmiany podejścia i szukania nowych rozwiązań. Przedsiębiorcy mają możliwość korzystania już nie tylko z tradycyjnego leasingu, więc szukają usług lepiej dopasowanych do ich potrzeb. Rynek flotowy dopasowuje się do zmieniających się potrzeb i oferuje nowe narzędzia, które zapewniają pracowni-kom transport. Jak podaje Barometr Flotowy 2017, w branży rośnie świadomość możliwości, jakie daje wykorzystanie kompleksowych rozwiązań telematycznych we flocie. Przedsiębiorcy cenią sobie nowe rozwiązania, dzięki którym mogą optymalizować przejazdy i redukować koszty utrzymania.

Kłopotliwe i często niewygodne dla pracowników korzystanie z taksówek zastępowane jest przejazdami zamawianymi przez wybraną aplikację podpiętą pod konto firmowe, bez potrzeby posiadania vouchera czy telefonicznego zamawiania usługi. Z kolei inwestowanie firm w leasing samochodów wypierane jest przez carpooling, czyli udostępnianie pojazdów pracownikom, ale bez przypisywania konkretnego samochodu poolowego do jednego użytkownika. W takiej formule, pojazdy są oddawane do dyspozycji pracownika w zależności od jego potrzeb. - Tego typu rozwiązania są przykładem na to, jak elastycznie rynek usług flotowych dostosowuje się do zmieniających się potrzeb przedsiębiorców. Jeśli do usług wynajmu aut na minuty dla firm dodane zostaną również samochody dostawcze, wtedy oferta zainteresuje przedsiębiorców, którzy potrzebują większych pojazdów do przewozu mebli lub zaopatrzenia – mówi Konrad Karpiński, dyrektor operacyjny firmy Traficar.

Carsharing dla pracowników

Jak podaje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, rynek wynajmu w Polsce rośnie rok do roku o ok. 15 proc., szybciej niż sprzedaż samochodów osobowych, która notuje około 12 proc. wzrostu. Z kolei carsharing staje się bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu. Potwierdzają to dane Barometru Flotowego 2017. Według których najczęściej wybieraną alternatywą dla samochodów służbowych w Polsce jest carsharing – 22 proc. respondentów badania deklaruje, że już korzysta z tego rozwiązania, a kolejne 2 proc. planuje wdrożyć je w ciągu najbliższych trzech lat. Samochody do współdzielenia to przede wszystkim lepsze wykorzystanie istniejącej floty i zmniejszenie kosztów jej utrzymania. Jeden pojazd w ramach carsharingu zastąpi nawet do jedenastu prywatnych samochodów, z których korzysta się średnio przez godzinę dziennie, natomiast pojazdy współdzielone – nawet do dziesięciu godzin.

Formuła może być wyjątkowo atrakcyjna dla przedsiębiorców, którzy potrzebują samochodów okazjonalnie dla pracowników lub działają sezonowo. - Obecnie firmy działają według schematu, w którym flota 30 samochodów służbowych przeznaczona jest dla 30 pracowników. Jednak z aut korzysta się jedynie w wybrane dni, czy pory dnia. My jako alternatywę przekazujemy 8 samochodów, do dyspozycji pracowników w systemie rezerwacji przejazdu. Samochody są zaparkowane pod biurem i każdy może zarezerwować auto wtedy, kiedy go faktycznie potrzebuje. Taka flota aktywnie zaspokoi potrzeby większej liczby pracowników niż w modelu, gdzie większość aut stoi w godzi-nach pracy bezużytecznie. Oszczędności dla firm działających w takiej formule mogą być ogromne – potwierdza Konrad Karpiński.

Korzyści dla firm

To, ile firmy mogą zaoszczędzić na korzystaniu z carsharingu zamiast innych form pozyskania środków transportu, zależy od tego, jak często korzystają z samochodów. Jeżeli nieregularnie, fleetsharing będzie optymalną opcją. - Mamy ogromne doświadczenie zarówno w usługach długoterminowego wynajmu, jak i wynajmu aut na minuty, więc wiemy, jakie wymagania stawia przed nami rynek flotowy. Dlatego proponujemy trzy warianty użytkowania naszych pojazdów w usłudze
fleetsharingu pojazdów. Firmy mogą korzystać z pojazdów Traficara do przejazdów służbowych w ramach carsharingu lub jeśli potrzebują aut na wyłączność, otrzymują auta, które są dostępne tylko dla pracowników. Z kolei dla firm, które chcą korzystać z naszego systemu wynajmu na swojej flocie, proponujemy dostosowanie naszych narzędzi do indywidualnych potrzeb Klienta – mówi Konrad Karpiński.

Dostęp do floty samochodów, monitoring przejazdów, bezpłatne parkowanie w całej strefie miejskiej czy serwisowanie pojazdów po stronie Traficara to korzyści, które potwierdzają, że usługa wynajmu aut dla firm może stać się bardzo popularna wśród polskich przedsiębiorców. Zwłaszcza, że firma dysponuje największą flotą samochodową w Polsce i jest dostępna w największych miastach w Polsce. Korzystanie z aut na minuty pozwoli na znaczące zmniejszenie kosztów, redukcję obsługi administracyjnej floty, a także da większą kontrolę nad przejazdami pracowników. Fleetsharing przenosi funkcje, które sprawdziły się w przypadku osób prywatnych do modelu biznesowego i daje ogromną nadzieję na nowy, lepszy poziom zarządzania flotą.