10 mld zł z e-myta. Dlaczego tak mało?

autor: Tomasz Żółciak05.07.2018, 07:48; Aktualizacja: 05.07.2018, 08:19
Niezmiennie największy udział mają przewoźnicy z Polski (61,6 proc.). Wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8 proc.), Litwini (4,1 proc.) i Ukraińcy (3 proc.).

Niezmiennie największy udział mają przewoźnicy z Polski (61,6 proc.). Wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8 proc.), Litwini (4,1 proc.) i Ukraińcy (3 proc.).źródło: ShutterStock

Pierwotnie zakładano, że dzięki systemowi viaTOLL uda się zebrać nawet 23 mld zł. Pobierane od przewoźników i kierowców pieniądze za przejazd płatnymi odcinkami stanowią przychody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD).

Mogą zostać przeznaczone na modernizację i budowę nowych szos. Kapsch, dotychczasowy operator systemu viaTOLL, podsumował siedem lat jego istnienia w Polsce. Wkrótce kontrakt austriackiego giganta się zakończy. W listopadzie system e-myta przejmie inspekcja transportu drogowego.

Jak dotąd viaTOLL zapewnił KFD wpływ 10,05 mld zł (dziennie średnio 5,4 mln zł). Kwota może wydawać się imponująca, ale przed uruchomieniem systemu w 2011 r., potencjalne wpływy szacowano nawet na 23 mld zł.

Problem w tym, że e-myto zbyt wolno rozszerzano o nowe odcinki. Siedem lat temu obowiązywało na 1560 km dróg. Po siedmiokrotnym rozszerzeniu sieci, dziś obejmuje 3660 km tras krajowych i autostrad. Dużo? Pierwotne założenie było takie, że wraz z końcem kontraktu Kapscha (a więc do listopada 2018 r.) systemem objętych będzie ok. 7 tys. km dróg.

Operator zapewnia, że to nie jest wina jego zaniedbań. O tym, czy i kiedy dane odcinki dróg zostaną objęte viaTOLL-em, każdorazowo decyduje Rada Ministrów. A często takie decyzje po prostu nie zapadały – także ze względów politycznych (bo mogłoby to się nie spodobać kierowcom). Gdyby rząd zechciał system rozszerzyć, to Kapsch – zgodnie z kontraktem – miałby 16 tygodni na objęcie nowych dróg poborem opłat.


Pozostało 66% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie