Warszawscy radni przyjęli w środę uchwałę o nowych zasadach dofinansowania biletów komunikacji miejskiej w ramach porozumienia Warszawa+. Od 1 września samorządy gmin, które mają podpisaną stosowną umowę z władzami stolicy, będą dopłacać do biletów osób płacących podatki w Warszawie. Rada uchwaliła też likwidację 2 strefy biletowej dla posiadaczy Karty Warszawiaka.
Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska oceniła, że "to bardzo ważna zmiana, zwłaszcza dla mieszkańców gmin ościennych, którzy w większości korzystają z drugiej, znacznie droższej, strefy biletowej".
"Taki dwustrefowy bilet kosztuje obecnie 180 złotych miesięcznie. Od 1 września do budżetu Warszawy nadal będzie wpływało tyle samo pieniędzy, ale mieszkańcy będą płacili mniej, bo 60 lub 30 złotych z tych 180 złotych będą dopłacać ich gminy" - tłumaczyła Kaznowska. "To jest 720 złotych rocznie zaoszczędzonych w portfelach mieszkańców gmin ościennych" - podkreśliła.
Kaznowska poinformowała, że od 1 września z taką ofertą ruszają 24 gminy. "Mamy umowy i porozumienia z 33 gminami; kilka z nich zastrzegło, że nie mówią +nie+, ale potrzebują więcej czasu" - dodała.
Jej zdaniem Warszawa, jako miasto, nic nie traci. "Mamy natomiast nadzieję, że dzięki tej ofercie zmniejszy się liczba samochodów wjeżdżających do miasta; zyskamy czyste powietrze i mniej smogu, na tym nam zależy" - podkreśliła wiceprezydent.
Dodała też, że drugą bardzo ważną uchwałą, podjętą na środowej sesji jest likwidacja drugiej strefy biletowej dla mieszkańców Warszawy. "Warunek jest jeden, zarówno dla mieszkańców Warszawy, jak i gmin ościennych - trzeba mieć Kartę Warszawiaka z wgranym e-hologramem, czyli płacić podatki w Warszawie" - zaznaczyła Kaznowska.
Wiceprezydent zauważyła jednocześnie, że "to oferta kierowana do mieszkańców, którzy lojalnie i solidarnie partycypują w kosztach utrzymania ich miast i gmin; solidarnie płacą podatki w Warszawie, współtworzą nasze miasto i uczestniczą w jego życiu".
Przewodnicząca Rady Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska(PO) wyraziła nadzieję, że "więcej gmin, zachęconych dobrym przykładem, podpisze taką umowę z Warszawą". Jej zdaniem dzięki porozumieniu Warszawa+ "wszyscy są zadowoleni, bo z jednej strony mieszkańcom gmin ościennych zostają pieniądze w kieszeni i mogą podróżować po całej +metropolii+ Warszawy". "Ponadto, nie wjeżdżamy samochodami do miasta, tylko używamy transportu publicznego, w którym można się zrelaksować, a nie +spinać+ za kierownicą" - dodała.
Oferta Warszawa+ dla gmin aglomeracji warszawskiej, których mieszkańcy podróżują Warszawskim Transportem Publicznym została wprowadzona 1 sierpnia 2014 roku, jak informuje urząd miasta. Jako pierwsze skorzystały z niej Marki, które teraz już są w 1. strefie; później dołączyły gminy: Jabłonna, Konstancin-Jeziorna, Nadarzyn, Nieporęt, Wieliszew i Legionowo. Teraz oferta ta została rozszerzona i zakłada trzy poziomy dofinansowania zakupu biletu przez gminy, w zależności od wybranej przez władze gmin opcji.
Dzięki porozumieniom zawieranym między Warszawą a podwarszawskimi gminami mieszkańcy aglomeracji mają dostęp do największej w Polsce zintegrowanej sieci komunikacyjnej, obejmującej w ramach biletu Warszawskiego Transportu Publicznego: tramwaje, autobusy, metro, pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej, autobusowe linie dowozowe typu "L", a także, w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD - pociągi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej - informuje urząd miasta.