"Ustawowy obowiązek wpisania T-Mobile Polska SA na listę ostrzeżeń publicznych wynika ze złożenia przez KNF zawiadomienia o podejrzeniu popełniania przestępstwa polegającego na oferowaniu klientom sieci usługi 'Bezpieczne urządzenie', zabezpieczającej klientów na wypadek kradzieży, uszkodzenia lub zniszczenia urządzenia, bez wymaganego zezwolenia KNF na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej" - czytamy w komunikacie. KNF informuje, że według dostępnych na stronie internetowej T-Mobile Polska "Warunków świadczenia usługi Bezpieczne Urządzenie", oferta skierowana do abonentów T-Mobile Polska przewiduje odpłatne zabezpieczenie urządzenia przed wypadkami losowymi poprzez zawarcie umowy "Bezpieczne urządzenie" bezpośrednio z T-Mobile Polska, tj. podmiotem nie posiadającym zezwolenia KNF na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.
"Zawiadomienie i wpis na listę nie dotyczą głównej działalności podmiotu, a wyłącznie oferty dodatkowej, podlegającej regulacjom prawnym obowiązującym na rynku finansowym" - podkreśla Komisja. Zawiadomienie złożono z art. 225 ust. 2 w zw. z ust. 1 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, do Prokuratury Rejonowej Warszawa Mokotów. KNF wyjaśnia, że aktualne przepisy prawa nie przewidują możliwości odstąpienia przez KNF od umieszczenia podmiotu na liście ostrzeżeń publicznych, w przypadku kiedy do prokuratury zostało skierowane zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. UKNF wystąpił do Ministerstwa Finansów z postulatem zmiany ustawy w zakresie wprowadzenia możliwości wykreślania podmiotów z listy ostrzeżeń w przypadku prawomocnej: odmowy wszczęcia postępowania przygotowawczego, umorzenia postępowania albo wyroku uniewinniającego. Na podstawie wniosków ze sprawy Amber Gold, Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianą ustawy, która ma umożliwić KNF pozyskiwanie informacji o podmiotach podejrzewanych o działanie bez licencji. W przypadku potwierdzenia podejrzeń skróciłoby to postępowanie karne, a tam gdzie podejrzenia nie znalazłyby potwierdzenia, nie byłoby konieczności zawiadamiania prokuratury i wpisywania podmiotu na listę ostrzeżeń publicznych, podsumowano w komunikacie.
"Oświadczamy, że T-Mobile Polska S.A. nigdy nie prowadziła ani nie prowadzi działalności ubezpieczeniowej, a usługa Bezpieczne Urządzenie oferowana klientom T-Mobile od prawie 5 lat jest rozszerzoną gwarancją. Usługa ta istotnie zwiększa komfort i bezpieczeństwo korzystania z wartościowego sprzętu zakupionego od operatora, co jest wysoko oceniane przez naszych klientów. Przed wprowadzeniem usługi zostały przeprowadzone dokładne analizy prawne, w tym przez zewnętrznych ekspertów, które wyraźnie wskazywały na możliwość świadczenia jej przez T-Mobile Polska. Ze spokojem zatem czekamy na rozstrzygnięcie sprawy przez właściwe organy" - pisze w oświadczeniu przesłanym mediom T-Mobile.