ePUAP miał doprowadzić do rewolucji w administracji publicznej i skutecznie zmniejszyć kolejki w urzędach oraz wszechobecną biurokrację. Czy tak się stało?
Kliknij na zdjęcie, aby przejść do galerii
1 Skrót ePUAP oznacza "elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej. Pozwala ona na komunikację między administracją publiczną i obywatelami. Wśród uczestników ePUAP znajdują się zarówno jednostki administracji centralnej, jak i samorządy.
ShutterStock
2
Jak się zarejestrować w ePUAP?
Rejestracja w systemie jest darmowa. Po wejściu na stronę www.epuap.gov.pl musimy kliknąć na odnośnik „Zarejestruj się”. Następnie należy podać swoje dane: imię i drugie imię, nazwisko, adres e-mail i login. Istotna jest metoda uwierzytelniania. ePUAP pozwala na dwie: podstawową, za pomocą hasła oraz logowanie za pomocą certyfikatu. W tym drugim przypadku musimy dodać witrynę do stron zaufanych. O tym jak skonfigurować przeglądarkę mówi strona pomocy ePUAP.
ShutterStock
3
Do czego służy ePUAP?
Chociaż internetowa platforma nie wyeliminowała w 100% kolejek i biurokracji, to katalog usług jest obszerny. Logując się do ePUAP możemy m. in. złożyć wniosek o pozwolenie na budowę domu, lub wyrobić dowód rejestracyjny.
ShutterStock
4
Co jeśli urząd nie udostępnia w ePUAP potrzebnego mi wniosku?
"Jeśli jakikolwiek urząd nie udostępnia wniosku w wymaganej sprawie drogą elektroniczną, obywatel może ją zrealizować wysyłając pismo ogólne – podpisane profilem zaufanym – na elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) danego urzędu. Sprawy kierowane na ESP mają taką samą ważność, jak wnioski złożone do urzędu w postaci papierowej" - przekonuje Centrum Projektów Informatycznych
ShutterStock
5
Czy ePUAP doręczy mi pismo?
Zgodnie z oficjalnymi informacjami MAC: "System ePUAP zapewnia możliwość doręczania pism w postaci elektronicznej do obywatela w trybie doręczenia. Dokument wysyłany w tym trybie dociera do obywatela po podpisaniu i odesłaniu przez niego Urzędowego Poświadczenia Doręczenia. Dokument wysyłany przez Podmiot Publiczny w trybie doręczenia musi być podpisany".
ShutterStock
6
Ile kosztował ePUAP
Całkowita wartość projektu wynosi 140 mln zł brutto, z czego 85 proc. to środki pochodzące z UE, a 15 proc. - współfinansowanie krajowe.
ShutterStock
7
Profil zaufany
To jedna z usług, które świadczy ePUAP. Profil zaufany pozwala na składanie pism elektronicznych ze skutkiem prawnym, bez poświadczania ich podpisem kwalifikowanym. Powiązany jest z opartym na SAML mechanizmem pojedynczego logowania, które umożliwia dostęp do różnych stron za pomocą jednego konta ePUAP (podobną usługę, na stronach rozrywkowych umożliwia m. in. Facebook).
ShutterStock
8
Czy ePUAP wymaga posiadania podpisu elektronicznego?
Tę sprawę reguluje nowelizacja art. 63 §3a KPA (Dz.U.2010, Nr 40, poz.230). Jak można się z niej dowiedzieć podanie w formie dokumentu elektronicznego powinno być "opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym lub profilu zaufanego ePUAP, oraz zawierać dane w ustalonym formacie, zawarte we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru".
Nie ma jednak bezwzględnego obowiązku posiadania takiego podpisu, ponieważ opisany wcześniej profil zaufany umożliwia w pełni korzystanie z funkcji portalu.
DGP
9
Jak założyć profil zaufany w ePUAP
Tu niestety nie obędzie się bez wizyty w urzędzie. Aby zdobyć profil zaufany musimy złożyć wizytę w urzędzie, po założeniu profilu na portalu. Wtedy zostanie on uwierzytelniony jako zaufany.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję