– To kompromis zawarty podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego – mówi Przemysław Matysiak ze Związku Powiatów Polskich (ZPP), który opowiadał się za wyznaczeniem terminu najwcześniej na koniec przyszłego roku.

Sanitariaty dla kierowców autobusów

Obowiązki dla przewoźników zostały określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 16 grudnia 2021 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 125). Chodzi m.in. o zapewnienie kierowcom toalet podłączonych do sieci energetycznej, kanalizacyjnej i wodociągowej nie dalej niż 250 m od miejsc wyznaczonych na postój autobusu na krańcach linii komunikacyjnych. Powinny być one również wyposażone w środki higieny osobistej i mieć zapewnioną obsługę w zakresie zachowania czystości. W pomieszczeniach socjalnych mają się natomiast znajdować m.in. miejsca siedzące, woda zdatna do picia, umywalka i zlewozmywak z bieżącą wodą – ciepłą i zimną czy urządzenie do podgrzewania posiłku.

Pierwotnie termin na dostosowanie punktów socjalno-sanitarnych mijał 20 kwietnia br. Nie wszędzie jednak udało się zrealizować obowiązek. Groziło to koniecznością wprowadzenia korekt tras lub zmian w organizacji pracy kierowców.

„Taka sytuacja niewątpliwie może negatywnie wpłynąć na organizację publicznego transportu w Polsce, a nawet ograniczyć dostępność wskazanego transportu dla mieszkańców” – informowało Ministerstwo Infrastruktury (MI) i planowało wydłużyć czas o kolejne 36 miesięcy.

Nowy termin na sanitariaty

Takie rozwiązanie poparły samorządy – Tramwaje Warszawskie zwracały uwagę chociażby na ograniczone miejsce na terenach, gdzie są zlokalizowane pętle. Dodatkowo często stanowią one pas drogowy, co uniemożliwia postawienie nowych budynków dla motorniczych. Barierą są też obowiązujące plany miejscowe albo nieuregulowany stan prawny nieruchomości. Protestowało natomiast Forum Związków Zawodowych – podkreślając, że większość zarządzających publicznym transportem dostosowała się już do wymogów i tylko część z nich „twierdziła, że Toi Toi spełnia wszelkie warunki sanitarno-socjalne”.

Po rozważeniu uwag MI zgodziło się ze związkowcami i postanowiło dać czas przewoźnikom do końca 2025 r. (pisaliśmy o tym: „Sanitariat dla kierowcy jednak do końca 2025 r.”, DGP nr 27/2025). To z kolei nie spodobało się samo rządom, które nie zaplanowały na ten cel pieniędzy w tegorocznych budżetach.

„Należy przypomnieć i podkreślić, że samorządy znajdują się już w trakcie roku budżetowego, zatem określenie terminu wykonania obowiązku do końca bieżącego roku może postawić w trudnej sytuacji samorządy, które nie dostosowały pomieszczeń, bowiem były przekonane, że termin ten zostanie wydłużony o trzy lata” – argumentował ZPP.

Samorządy jako kompromisową datę zaproponowały koniec przyszłego roku. Ostatecznie jednak rząd zdecydował się na 30 kwietnia 2026 r.