Do końca marca samorządy mogą składać do wojewodów wnioski o dotację m.in. na pokrycie kosztów remontu lub wyposażenia żłobków oraz innych placówek dla małych dzieci, które zostały zniszczone przez powódź. Nie muszą mieć zapewnionego wkładu własnego.
Takie finansowe wsparcie przewiduje ogłoszony przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej program „Pomoc żłobkom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.”. Jego podstawowym celem jest dofinansowanie odbudowy i przywrócenia do pełnego funkcjonowania żłobków, klubów dziecięcych oraz dziennych opiekunów, które zostały dotknięte ubiegłoroczną klęską żywiołową i są prowadzone przez samorządy.
Wykaz gmin
Zgodnie z zasadami programu podstawowym warunkiem skorzystania z dotacji jest to, aby placówka opieki była położona na terenie gmin, które są wymienione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz.U. poz. 1859). Ponadto dofinansowaniem mogą być objęte instytucje wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów, chyba że samorząd planuje budowę nowej placówki, jeśli nie jest możliwa odbudowa tej, która działała przed powodzią w dotychczasowej lokalizacji, np. z tego względu, że jest to teren zalewowy.
Odbudowa po powodzi
Regulamin resortowego programu przewiduje, że łącznie do podziału między samorządy jest 20 mln zł i nie określa maksymalnej kwoty, o jaką mogą się ubiegać. Wskazuje natomiast, jakiego rodzaju wydatki mogą być pokryte z uzyskanej dotacji. Są to koszty m.in. rozbiórki obiektu budowlanego, jego budowy lub odbudowy, zakupu i montażu wyposażenia takiego jak meble, urządzenia sanitarne, kuchenne i zabawki, a także zakupu materiałów służących do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych. Aby gmina mogła otrzymać dotację, musi złożyć wniosek, którego wzór określa załącznik nr jeden do programu, do właściwego wojewody. Ma na to czas do 31 marca i może to zrobić za pośrednictwem platformy e-PUPAP, e-doręczenia lub bezpośrednio w urzędzie wojewódzkim. Co istotne, dla każdej placówki opieki musi być złożony oddzielny wniosek. Dodatkowo trzeba do niego dołączyć protokół wojewódzkiej komisji szacowania strat.
Zadaniem wojewodów będzie ocena oraz kwalifikacja wniosków, a następnie przekazanie ich do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, który podejmie decyzję o przyznaniu dofinansowania (w porozumieniu z ministrem ds. odbudowy po powodzi). Informacja o gminach, które otrzymają środki oraz w jakiej wysokości, zostanie podana w ciągu 14 dni od przesłania przez wojewodów list z zakwalifikowanymi wnioskami.