PYTANIE: Regionalna izba obrachunkowa zarzuciła wójtowi wadliwe prowadzenie sprzedaży nieruchomości w trybie przetargu ustnego nieograniczonego. Dzień po wyłonieniu nabywców opublikował on wynik przetargu w BIP i na tablicy ogłoszeń. Czy rzeczywiście jest to błąd?
ODPOWIEDŹ: Tak, organizator przetargu powinien wstrzymać się z publikowaniem danych w BIP urzędu gminy oraz poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń do czasu, aż upłynie termin 7 dni na ewentualne zaskarżenie czynności przetargowych.
Termin na zaskarżenie wyniku przetargu
W myśl art. 40 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) uczestnik przetargu może, w terminie siedmiu dni od dnia ogłoszenia wyniku przetargu ustnego lub doręczenia zawiadomienia o wyniku przetargu pisemnego, zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem tego przetargu:
- do wojewody – jeżeli przetarg dotyczy nieruchomości Skarbu Państwa,
- do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego – jeżeli przetarg dotyczy nieruchomości stanowiących własność tej jednostki,
- do ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa – jeżeli przetarg dotyczy nieruchomości, o których mowa w art. 57 ust. 1 (pozostałych po zlikwidowanej lub sprywatyzowanej państwowej osobie prawnej – przyp. red.), oraz nieruchomości ujętych w ewidencji, o której mowa w art. 60 ust. 2 pkt 1 (przeznaczonych na potrzeby jednostek Skarbu Państwa – przyp. red.).
Z kolei zgodnie z par. 12 rozporządzenia rady ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (dalej: rozporządzenie) „w przypadku niezaskarżenia w wyznaczonym terminie czynności związanych z przeprowadzeniem przetargu albo w razie uznania skargi za niezasadną właściwy organ podaje do publicznej wiadomości, zamieszczając w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu go obsługującego oraz wywieszając w swojej siedzibie, na okres co najmniej 7 dni, informację o wyniku przetargu, która zawiera:
1) datę i miejsce oraz rodzaj przeprowadzonego przetargu;
2) oznaczenie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu według katastru nieruchomości i księgi wieczystej;
3) liczbę osób dopuszczonych oraz osób niedopuszczonych do uczestniczenia w przetargu;
4) cenę wywoławczą nieruchomości oraz najwyższą cenę osiągniętą w przetargu albo informację o złożonych ofertach lub o niewybraniu żadnej z ofert;
5) imię, nazwisko albo nazwę lub firmę osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości”.
Kto jest formalnie organizatorem przetargu
Z orzecznictwa sądowego (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 29 grudnia 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 924/11) wynika, że art. 40 ust. 3 u.g.n. mówi o tym, że o zastosowanej formie przetargu decyduje jego organizator. W ustawie nie zdefiniowano pojęcia „organizator przetargu”. Przyjąć należy, że jest nim właściwy organ, tj. starosta w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz organ wykonawczy gminy, powiatu i województwa w odniesieniu do nieruchomości stanowiących odpowiednio własność gminy, powiatu i województwa. Za tym, że organizatorem takiego przetargu w przypadku gminy powinien być właściwy organ wykonawczy gminy, przemawia dodatkowo art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), zgodnie z którym do zadań wójta gminy należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym.
Po jakim czasie ogłoszenie
Jakkolwiek nie wynika to jednoznacznie z przytoczonych wyżej przepisów, to orzecznictwo jest zgodne, że organ winien wstrzymać się z publikowaniem danych w BIP i na tablicy ogłoszeń do upływu 7 dni od przeprowadzenia przetargu. Tak wskazała m.in. Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie w wystąpieniu pokontrolnym z 31 stycznia 2025 r. (znak WK. 6130.41.24). Wykryła nieprawidłowość w zakresie: niezachowanie ustawowego terminu 7 dni, umożliwiającego ewentualne zaskarżenie czynności związanych z przeprowadzeniem ustnego przetargu nieograniczonego na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy (…) w związku z podaniem do publicznej wiadomości informacji o jego wyniku w dniu następnym po przeprowadzeniu tego przetargu. Dotyczyło to informacji o wyniku pierwszego przetargu na sprzedaż, która została podana do publicznej wiadomości 11 maja 2022 r., poprzez zamieszczenie w BIP urzędu gminy oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń. Tymczasem, jak zauważyła Izba, przetarg odbył się 10 maja 2022 r. Zdaniem RIO, było to niezgodne z art. 40 ust. 5 u.g.n. oraz par. 12 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości. W ramach wniosku pokontrolnego RIO nakazała, aby informacje o wyniku przetargu na zbycie nieruchomości podawać do publicznej wiadomości „po upływie terminu umożliwiającego ewentualne zaskarżenie czynności związanych z przeprowadzeniem przetargu, określonego w art. 40 ust. 5 u.g.n.”. ©℗
Podstawa prawna
art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1940)