Jeżeli właściciel żłobka nie przedstawi dokumentów, do czego został zobowiązany w wyniku kontroli przeprowadzonej w placówce, to zgodnie z przepisami jest ona wykreślana z rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Nie ma znaczenia, że później uzyskał zaświadczenia.
Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Poznaniu, który rozpatrywał skargę złożoną przez kobietę, która prowadzi żłobek w ramach działalności gospodarczej. Placówka była kontrolowana przez urzędników gminy, którzy po jej zakończeniu ustalili m.in., że właścicielka żłobka nie przedstawiła zaświadczenia o niekaralności. Brakowało też świadectwa o ukończeniu szkoły średniej lub branżowej przez jedną z opiekunek dziecięcych. W związku z tym gmina wyznaczyła jej 14-dniowy termin na realizację zaleceń pokontrolnych i dostarczenie wskazanych dokumentów. Właścicielka wyjaśniła, że nie może przedstawić dokumentu potwierdzającego niekaralność, bo została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne (kara została zawieszona na okres próby), natomiast pracownica żłobka zgubiła świadectwo ukończenia szkoły i oczekuje na wystawienie jego duplikatu.
Ponieważ zalecenia pokontrolne nie zostały wykonane, samorząd na podstawie art. 57 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 338 ze zm.) wszczął postępowanie, a następnie wydał decyzję o wykreśleniu placówki z rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Właścicielka złożyła od niej odwołanie, ale samorządowe kolegium odwoławcze uznało, że wykreślenie żłobka z rejestru było uzasadnione. Kobieta zaskarżyła decyzję tego organu do WSA. Argumentowała, że odsunęła się od prowadzenia żłobka, powołując pełnomocnika, który zajmuje się bieżącym funkcjonowaniem placówki, w tym nadzorem nad kadrą opiekuńczą oraz rekrutacją dzieci. Z kolei z pracownicą zawarła aneks do umowy o pracę, na mocy którego jest ona teraz pomocą opiekuna. Dodała też, że wymierzona jej kara została wykonana i wkrótce ulegnie zatarciu, co pozwoli jej uzyskać zaświadczenie o niekaralności. Dlatego jej zdaniem wykreślanie żłobka z rejestru w tym momencie jest niecelowe i zbyteczne.
Jednak WSA nie podzielił prezentowanego przez przedsiębiorczynię stanowiska i oddalił skargę. W jego ocenie, w sytuacji gdy skarżąca w wyznaczonym terminie nie usunęła stwierdzonych podczas kontroli nieprawidłowości, to organy administracji prawidłowo ustaliły, że zaistniały przesłanki z art. 57 ustawy do wykreślenia żłobka z rejestru. WSA podkreślił, że nie miało dla sprawy znaczenia złożenie aneksu do umowy o pracę dla pracownika, który nie mógł wylegitymować się wymaganym świadectwem ukończenia szkoły, ani wyznaczenie przez właścicielkę pełnomocnika. Tej sytuacji nie mogło zmienić również to, że w toku postępowania sądowego poinformowała, że nie figuruje już w krajowym rejestrze karnym. Sąd kontrolował bowiem prawidłowość postępowania organów administracji w momencie podejmowanych przez nie czynności. ©℗
Podstawa prawna
ORZECZNICTWO
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Poznaniu z 19 czerwca 2024 r., sygn. akt II SA/Po 49/24.