Samorządowy wydawca nie musi być diabłem

autor: Marta Milewska06.07.2016, 07:07; Aktualizacja: 06.07.2016, 08:27

Wiceminister kultury Jarosław Sellin zadeklarował DGP, że jest przeciwny wydawaniu gazet przez gminy. Zapowiedział też, że dostrzega potrzebę szybkiej nowelizacji ustawy – Prawo prasowe. Czym zasłużyły sobie niskonakładowe pisma samorządowe na tak zdecydowaną reakcję?

Zarzuty formułowane pod adresem pism wydawanych przez jednostki samorządowe mają najczęściej dość ogólny charakter. Zwykle są powielaniem refleksji wydawców komercyjnych czy polityków mówiących o negatywnym wpływie tego zjawiska na rynek prasy. Zarzuca się gazetom samorządowym, że przybierają formę zwykłych tytułów prasowych. Poważniejsze zarzuty dotyczą umieszczania na ich łamach płatnych reklam oraz prowadzenia ich odpłatnej dystrybucji. Jednym słowem, gazety samorządowe są postrzegane jako te, które odbierają czytelników i reklamodawców tytułom komercyjnym i negatywnie wpływają na lokalną demokrację. Co ciekawe, właściwie nikt z potępiających prasę samorządową nie odnosi się do wyników badań prasoznawczych.

Z badań przeprowadzonych przez Patrycję Szostok i Robert Rajczyka z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach wynika, że aktywność wydawnicza samorządów różni się w poszczególnych województwach i oscyluje od ok. 60 proc. – w województwie śląskim czy lubuskim – do mniej niż 30 proc. w łódzkim, podlaskim, lubelskim czy opolskim. Co ciekawe, pisma te zazwyczaj występują tam, gdzie rynek prasowy jest dość nasycony. Częściej znajdziemy je w miastach niż na wsi. Na Mazowszu 76,7 proc. gmin miejskich zadeklarowało wydawanie własnego tytułu, 60 proc. gmin miejsko-wiejskich i 60 proc. miast na prawach powiatu. Znacznie rzadziej tego typu gazety się pojawiają w gminach wiejskich – 41,9 proc. i powiatach – 35,1 proc. Nie potwierdza to tezy, że prasa samorządowa ogranicza rozwój komercyjnej. Szostok i Rajczyk stwierdzają wręcz, że „prasa samorządowa nie tylko nie blokuje powstawania niezależnych tytułów prasowych, ale nawet je w pewien sposób stymuluje, będąc swego rodzaju kołem napędowym na lokalnych rynkach prasowych”.


Pozostało jeszcze 68% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane