Burmistrz opracował projekt uchwały w sprawie dotowania zadań w zakresie sportu na terenie gminy. W projekcie znalazł się zapis, że nabór wniosków ogłasza wójt gminy, wskazując termin i miejsce składania wniosków. Czy taki zapis jest dopuszczalny?

Sugerowane rozwiązanie legislacyjne jest wadliwe. To rada miasta powinna określić terminy składania wniosków o dotacje, a nie przekazywać tej kompetencji burmistrzowi miasta.

Uchwała rady

Tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu stanowi zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego – tak wynika z art. 27 ustawy o sporcie. W przepisie tym postanowiono ponadto, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić w drodze uchwały warunki i tryb finansowania zadania własnego, o którym mowa w ust. 1, wskazując w uchwale cel publiczny z zakresu sportu, który jednostka ta zamierza osiągnąć.

W orzecznictwie nadzorczym regionalnych izb obrachunkowych akcentuje się, że uchwała w sprawie określenia warunków i trybu finansowania rozwoju sportu stanowi akt prawa miejscowego, a jej postanowienia winny być formułowane w sposób zrozumiały dla adresatów i niebudzący wątpliwości interpretacyjnych. Przepis prawa miejscowego musi być sformułowany w sposób precyzyjny i czytelny, tak by wynikało z niego, kto, w jakich okolicznościach i jak powinien się zachować, żeby osiągnąć skutek wynikający z tego przepisu. Uchwały podejmowane przez organy samorządowe muszą zawierać sformułowania jasne, wyczerpujące, uniemożliwiające stosowanie niedopuszczalnego, sprzecznego z prawem luzu interpretacyjnego (por. uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z 2 listopada 2022 r., nr 18/261/2022). Z kolei w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 stycznia 2022 r. (sygn. akt II GSK 2560/21) wskazano, że: „Ustawodawca nie nałożył na organ stanowiący gminy obowiązku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie. Przepis ten przez swoją fakultatywną konstrukcję nie sprzeciwia się dokonaniu przez organ stanowiący podstawowych i ramowych zasad finansowania zadania wymienionego w art. 27 ust. 1 ustawy o sporcie. Nie ma przeszkód, aby rada gminy/miasta, określając cel publiczny z zakresu sportu, który ta jednostka chce osiągnąć, wskazując jedno zadanie bądź więcej zadań podlegających dofinansowaniu (ich niewyczerpujące wyliczenie określa art. 28 ust. 2 cyt. ustawy) oraz podstawowe zasady, wedle których finansowanie będzie się dokonywać, przekazała organowi wykonawczemu skonkretyzowanie uchwały w określonym przez radę zakresie, powierzając jej wykonanie, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40, ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1688) burmistrzowi/prezydentowi miasta. Burmistrz/prezydent miasta w ramach zarządzeń wykonawczych do uchwały ma jednak obowiązek ściśle trzymać się ram wyznaczonych zarówno przez uchwałę, jak i ustawę oraz naturę materii, którą w ramach danego upoważnienia reguluje”.

Co mówi RIO

Szczególnie użyteczne może być stanowisko zawarte w rozstrzygnięciu nadzorczym Kolegium RIO w Poznaniu z 13 września 2023 r. (nr 22/1189/2023). Organ nadzoru weryfikował legalność uchwały rady gminy w sprawie ustalenia warunków oraz trybu finansowego wspierania rozwoju sportu w gminie. Co istotne, wśród zakwestionowanych znalazł się m.in. zapis wskazujący, że „wójt gminy ogłasza nabór wniosków o dotacje wskazując – termin i miejsce składania wniosków”. Organ nadzoru zauważył, że uchwała dotacyjna posiada status aktu prawa miejscowego. W konsekwencji jej postanowienia powinny być formułowane w sposób czytelny, jasny i niebudzący wątpliwości interpretacyjnych. Normy zawarte w akcie prawa miejscowego winny być więc wewnętrznie spójne, nie może być rozbieżności pomiędzy treścią normatywną uchwały. Podkreślono, że adresat aktu nie może być zaskakiwany treścią nieostrych przepisów. Ponadto zdaniem kolegium izby przywołany art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie nie daje kompetencji organowi wykonawczemu do określenia terminu składania wniosków. To rada ma określić warunki i tryb finansowania tworzenia warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu. Istotnym elementem trybu jest termin składania wniosków. Organ nadzoru także wskazał, że jeśli rada gminy nie ustali terminu składania wniosków o dofinansowanie zadań z zakresu sportu, to wnioski będą mogły być składane przez wnioskodawców w dowolnym czasie przez cały rok. Finalnie organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie ustalenia warunków oraz trybu finansowego wspierania rozwoju sportu w gminie – m.in. właśnie z powodu scedowania na wójta gminy uprawnień w zakresie określenia terminu składania wniosku o dotacje na zadania w zakresie sportu. ©℗