Jestem urzędnikiem mianowanym i jednocześnie zajmuję stanowisko dyrektora departamentu prawnego w administracji rządowej. Rozmawiałem z szefem urzędu, który powiedział mi, że da mi szansę pozostania na tym stanowisku. Czy zachowam wszystkie dotychczasowe przywileje z tytułu bycia urzędnikiem mianowanym?
Nie. Powołanie na stanowisko dyrektora wprowadzone nowelizacją z 30 grudnia 2015 r. ustawy o służbie cywilnej wiąże się dla osoby, która jednocześnie jest urzędnikiem służby cywilnej, z pewnymi ograniczeniami. Taka osoba przestaje być urzędnikiem mianowanym na czas pełnienia funkcji dyrektora. Mamy w tym przypadku do czynienia z dwiema różnymi formami zatrudnienia – na podstawie mianowania i powołania. Jeśli dochodzi do powołania, to stosunek pracy na podstawie mianowania ulega zawieszeniu wraz z wszystkimi jego konsekwencjami. W efekcie oznacza to, że urzędnik służby cywilnej w okresie zajmowania wyższego stanowiska nie będzie pobierał dodatku służby cywilnej, który wynosi od 900 zł do nawet 4 tys. zł miesięcznie. Jest on uzależniony od posiadanego stopnia urzędniczego, których jest dziewięć. Powołany urzędnik nie będzie miał też prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego, który maksymalnie może wynieść 12 dni. Trzeba jednak pamiętać, że powołanie również będzie się wiązało z dodatkową gratyfikacją w postaci dodatku funkcyjnego.
W czasie powołania na dotychczasowym stanowisku będzie przysługiwał urlop bezpłatny. Po odwołaniu z funkcji dyrektora urzędnik mianowany będzie miał gwarancję powrotu na stare miejsce lub otrzyma propozycję zajmowania innego stanowiska, które będzie odpowiadało jego kwalifikacjom. Dopiero wtedy ponownie zyska wszystkie swoje uprawnienia i świadczenia z tytułu mianowania. Urzędnik mianowany ma możliwość negocjowania nowych warunków i wysokości dodatku funkcyjnego, tak aby nie był on niższy od dodatku służby cywilnej. Minimalna i maksymalna wysokość dodatku funkcyjnego zostanie określona w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (projekt jest dostępny na stronach RCL).
Podstawa prawna
Art. 53a ust. 9 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 ze zm.).
● Ponad miesiąc temu wygrałem konkurs na stanowisko dyrektora jednego z departamentów w urzędzie. Rozpocząłem też procedurę konkursową, która miała wyłonić mojego zastępcę. Jednak przed 23 stycznia, czyli przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o służbie cywilnej, dyrektor generalny nie zdążył podpisać z tą osobą umowy o pracę. Czy to oznacza, że konkurs jest nieważny?
Tak. Postępowania dotyczące naboru na wyższe stanowiska w służbie cywilnej wszczęte na podstawie dotychczasowych przepisów i niezakończone przed dniem wejścia w życie nowelizacji z 30 grudnia 2015 r. ustawy o służbie cywilnej ulegają zakończeniu. Nawet jeśli udałoby się przed tym terminem podpisać umowę z nowym zastępcą wyłonionym w konkursie, to teoretycznie jego stosunek pracy wygasłby w ciągu 30 dni od wejścia w życie nowelizacji. Co ciekawe, taka osoba mogłaby liczyć na odprawę w wysokości jednomiesięcznej pensji. Ale w obecnym kształcie przepisów dyrektor generalny ma prawo (choć nie musi) powołać na to stanowisko zastępcę, który praktycznie przeszedł całą procedurę konkursową. Zostaną mu jednak zaproponowane inne warunki zatrudnienia, a jego stosunek będzie oparty nie na umowie o pracę, ale na powołaniu, o którym mowa w ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.).
Podstawa prawna
Art. 8 ustawy z 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 34).