Dobrze i dostatecznie – takie najczęściej oceny wystawiali przedsiębiorcy osobom pracującym w gminach. Najlepiej wypadło Mazowsze, najgorzej Lubelszczyzna
Przedsiębiorców poproszono o dokonanie oceny urzędników w urzędach gmin. Okazało się, że celująco (na 6) pracę tych urzędników oceniło tylko 1,1 proc. przedstawicieli biznesu. Piątkę wystawiło 5,5 proc. przedsiębiorców. Z kolei dobrze (na 4) oceniło pracę gminnych urzędników aż 37,3 proc. przedstawicieli firm. Natomiast zdaniem 29,2 proc. osoby te zasłużyły jedynie na ocenę dostateczną (3). Miernie, czyli na dwójkę pracę urzędników oceniło 21,9 proc. reprezentantów biznesu. Najniższą ocenę, czyli niedostateczną (1), wystawiło zatrudnionym w gminach 5 proc. wypowiadających się przedsiębiorców. Badania wzajemnych relacji biznesu i samorządu przeprowadzono w ramach programu Rzetelna Firma.
Warto zwrócić uwagę, że przedstawicieli biznesu, którzy ocenili jakość pracy urzędników „bardzo dobrze” i „celująco”, było jednak mniej niż tych wypowiadających się zdecydowanie negatywnie: „niedostatecznie” i „miernie”. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że najlepiej ocenione zostało województwo mazowieckie – na 3,43, najsłabiej lubelskie. Jednocześnie dwie trzecie właścicieli firm twierdziło, że sprawy w urzędach załatwiane są stanowczo za wolno.
Przedsiębiorcy w ogóle są sceptyczni, jeżeli chodzi o funkcjonowanie władz samorządowych we wspieraniu przedsiębiorczości. Zdecydowana większość z nich ocenia ich działalność negatywnie („bardzo źle” – 37,7 proc., „źle” – 29,7 proc.). Pozytywnych ocen („dobrze” i „bardzo dobrze”) jest jedynie 2,6 proc. Natomiast 30 proc. przedsiębiorców miało problem z dokonaniem oceny i zdecydowało się odpowiedzieć „ani źle, ani dobrze”.
Rozkład odpowiedzi prowadzi do wniosku, że nawet jeżeli biznesmeni uważają, że samorząd ma wpływ na rozwój przedsiębiorczości, to częściej oceniają go neutralnie, czyli właśnie w kategorii „ani dobrze, ani źle” – podkreślają autorzy badań.