Radni miasta chcą przekazać 80 tys. zł dla komendy miejskiej policji na zakup samochodu osobowego. Wójt już sporządził projekt uchwały w sprawie zgody na porozumienie z komendą wojewódzką policji i załącznikiem w postaci tego porozumienia. Równolegle przygotował projekt zmiany uchwały budżetowej i wykazał wydatek w dziale 754, rozdziale 75404, paragrafie 2300. Czy takie działania są prawidłowe?
Radni miasta chcą przekazać 80 tys. zł dla komendy miejskiej policji na zakup samochodu osobowego. Wójt już sporządził projekt uchwały w sprawie zgody na porozumienie z komendą wojewódzką policji i załącznikiem w postaci tego porozumienia. Równolegle przygotował projekt zmiany uchwały budżetowej i wykazał wydatek w dziale 754, rozdziale 75404, paragrafie 2300. Czy takie działania są prawidłowe?
Analiza podanego stanu faktycznego wymaga podejścia dwuaspektowego – z perspektywy uchwały budżetowej i uchwały dotyczącej porozumienia ws. przekazania środków finansowych dla komendy miejskiej policji.
Koncepcja ujęcia wskazanych środków w wydatkach budżetowych jest właściwa. Podobnie jak przywołane podziałki klasyfikacji budżetowej, jakkolwiek są one kwestią wtórną wobec legalności wydatku od strony materialnoprawnej. Dla przypomnienia: klasyfikację budżetową środków wyznacza rozporządzenie z 2 marca 2010 r. ministra finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Podane w zapytaniu podziałki zostały zaś oznaczone jako: dział 754 („Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”), rozdział 75404 („Komendy Wojewódzkie Policji”), paragraf 2300 („Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy”). Wspomniany paragraf wydatkowy obejmuje w szczególności wpłaty, o których mowa w art. 13 ust. 3, 4a i 4e ustawy o Policji; wpłaty, o których mowa w art. 8a ust. 1 ustawy o Straży Granicznej oraz te z art. 19b–19d i 19g ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.
Inaczej należy ocenić koncepcję przyjęcie ewentualnej uchwały rady gminy w sprawie zgody na zawarcie porozumienia z komendą wojewódzką policji z jednoczesnym ustaleniem treści tego porozumienia. Odniesienie się do tej kwestii wymaga oceny pod kątem istnienia podstaw prawnych do podjęcia przez radę gminy tego typu uchwały. Krótko mówiąc, chodzi o to, czy rada gminy ma kompetencje, by przyjmować takie rozwiązanie. Powyższe należy rozważyć w kontekście ww. regulacji ustawy o Policji oraz ustawy o samorządzie gminnym.
I tak we wspomnianej ustawie o Policji na uwagę zasługuje m.in. art. 13 ust. 3, gdzie postanowiono, że: „Jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług”.
Z kolei z ust. 4e pkt 2 ww. art. 13 wynika, że środki finansowe uzyskane przez policję w trybie i na warunkach określonych na podstawie ww. umów i porozumień zawartych przez komendantów wojewódzkich lub komendanta stołecznego albo podległych im komendantów powiatowych są przychodami wojewódzkich funduszy. Z tych regulacji wynika prawna możliwość uczestniczenia JST w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania policji. Jednostki te mogą dokonywać zarówno wydatków bieżących, jak i majątkowych. Co jednak istotne, wskazane regulacje ustawy o Policji nie przewidują, by rada gminy (jako organ stanowiący) podejmowała w tym zakresie jakiekolwiek uchwały, a tym bardziej, by rada formułowała treść ww. porozumienia jako załącznik do takiej uchwały.
Powyższe założenie ma potwierdzenie m.in. w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 16 maja 2018 r. (nr 70/2018), gdzie wskazano, że: „Podstawą przekazania środków pieniężnych przez gminę na Fundusz Wsparcia Policji jest uchwalony budżet. W związku z tym rada gminy nie podejmuje kolejnych uchwał wyrażających zgodę na dokonanie tej operacji finansowej”.
Warto także dodać, że kompetencja rady gminy w ww. zakresie nie wynika także z ustawy o samorządzie gminnym, np. z art. 7 ust. 1 pkt 14 tej ustawy, który stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Zestawienie wskazanych argumentów prowadzi do wniosku, że legalną przesłanką przekazania środków finansowych z przeznaczeniem dla komendy miejskiej policji jest po pierwsze określenie wydatków w budżecie gminy z przeznaczeniem na tzw. Fundusz Wsparcia Policji, po drugie zawarcie porozumienia przez gminę z komendantem wojewódzkim policji w sprawie sfinansowania części kosztów ww. komendy miejskiej. Rada nie ma jednak prawa do tego, by w odrębnej uchwale wyrażać zgodę na zawarcie ww. porozumienia ani ustalać jego treści. Byłoby to przekroczenie kompetencji, co z dużym prawdopodobieństwem skutkowałoby interwencją nadzorczą ze strony właściwej miejscowo regionalnej izby obrachunkowej.
Podstawa prawna
art. 13 ust. 3, ust. 4e pkt 2 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 360; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1005.)
art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1372)
rozporządzenie z 2 marca 2010 r. ministra finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1382)
ustawa z 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 464)
ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1123; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 464)
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama