Powiatowe zespoły boją się opóźnień w wydawaniu nowych dokumentów pozwalających zatrzymywać osobom niepełnosprawnym samochód na kopercie. Chcą też dofinansowania na ten cel
Powiatowe zespoły boją się opóźnień w wydawaniu nowych dokumentów pozwalających zatrzymywać osobom niepełnosprawnym samochód na kopercie. Chcą też dofinansowania na ten cel
/>
Od dziś zmieniają się przepisy, które umożliwiają osobom niepełnosprawnym uzyskanie dokumentu pozwalającego na korzystanie z uprzywilejowanych miejsc postoju. Powiatowe zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności, które mają się zajmować przyjmowaniem wniosków i wydawaniem kart parkingowych, zwracają uwagę, że informacje o realizacji tego zadania pojawiają się późno i są zbyt ogólne. Nie wiedzą też, ile pieniędzy otrzymają na ten cel.
Nowe zasady uzyskania kart parkingowych wprowadziła ustawa z 23 października 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1446). Znacznie ogranicza ona krąg osób, które będą mogły wyrobić sobie taki dokument, wykluczając z niego w ogóle niepełnosprawnych z lekkim uszczerbkiem na zdrowiu. Karta nie będzie też tak jak dotychczas wydawana bezterminowo, ale maksymalnie na 5 lat. Ponadto będzie miała nowy wzór, który ma utrudnić jej fałszowanie.
Dzięki tym zmianom ma być mniej przypadków nadużyć, np. gdy bezterminowo wydana karta jest wykorzystywana przez członków rodziny po śmierci niepełnosprawnego.
Co więcej, tymi zasadami mają być objęci również posiadacze dokumentów wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów. Ich karty stracą ważność 30 listopada. To też oznacza, że sama liczba tych dokumentów znacznie się zmniejszy.
– Ze względu na przyjęcie ostrzejszych kryteriów wiele osób nie przejdzie pomyślnie procedury weryfikacyjnej i ponownie nie otrzyma karty – zaznacza Anna Madyjak, przewodnicząca powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności (PZON) w Węgrowie.
Beata Podleśny, przewodnicząca PZON w Rybniku, zwraca uwagę, że mimo iż od nowelizacji ustawy o ruchu drogowym minęło ponad pół roku, to dopiero teraz pojawiają się akty wykonawcze potrzebne do jej realizacji. W ubiegłym tygodniu w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej dotyczące opłaty za wyrobienie karty, która będzie niższa od tej pobieranej obecnie o 4 zł i wyniesie 21 zł (Dz.U. poz. 843) oraz drugie zawierające listę placówek mogących korzystać z takiego dokumentu (Dz.U. poz. 818). Natomiast dopiero wczoraj pojawiły się przepisy określające wzór nowej karty oraz tryb jej wydawania (Dz.U. poz. 870).
Okazuje się, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom drukowaniem blankietów nie będzie się zajmować zewnętrzny podmiot, ale samo Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które będzie je potem dostarczać do powiatowych zespołów.
– Otrzymaliśmy pismo z resortu pracy informujące, że pierwsze druki mają do nas trafić pod koniec lipca – wskazuje Stanisław Bury, przewodniczący PZON w Lublinie.
Podobne pisma i wytyczne co do realizacji nowego zadania otrzymały też inne zespoły, ale Adriana Lipińska-Białaszek, przewodnicząca PZON w Płocku, podkreśla, że pojawiły się one późno.
– W ostatnim czasie odbieraliśmy dużo telefonów od osób zaniepokojonych tym, że od 1 lipca stracą karty parkingowe. Uspokajaliśmy ich, że będą mieli dodatkowe miesiące na wyrobienie nowego dokumentu. Jednak bardziej szczegółowych informacji nie mogliśmy im przekazać, ponieważ sami ich nie mieliśmy – dodaje.
Zdaniem Barbary Wdowicz, przewodniczącej PZON w Mielcu, jeśli faktycznie jeszcze w lipcu zespoły otrzymają pierwsze, gotowe do wypełnienia blankiety kart, to obawy, że osoby po raz pierwszy składające wniosek będą musiały na nie długo czekać, nie spełnią się.
– Spodziewamy się też, że większe natężenie wniosków będziemy mieli na jesieni, gdy będą się zgłaszać osoby chcące zamienić stare karty na nowe – twierdzi.
Wówczas powiatowe zespoły czeka podwójna praca. Najpierw większość z tych osób będzie bowiem musiała wystąpić o nowe orzeczenie, które będzie zawierało wskazanie o znacznie ograniczonej możliwości samodzielnego poruszania się. Taki wymóg nie będzie dotyczył jedynie niepełnosprawnych ze znacznym uszczerbkiem na zdrowiu spowodowanym chorobą neurologiczną, narządu wzroku lub upośledzeniem narządu ruchu. W ich przypadku możliwe będzie wyrobienie nowej karty na podstawie dotychczasowego orzeczenia. Pozostałe osoby dopiero po uzyskaniu nowego dokumentu potwierdzającego dysfunkcję zdrowotną, będą mogły składać wniosek o kartę parkingową.
Powiatowe zespoły wskazują, że zwiększona liczba wniosków, która będzie nas czekać w kolejnych miesiącach, będzie też wymagać dodatkowych pieniędzy.
Na razie nie wiadomo, kiedy i w jakiej wysokości środki trafią do powiatów.
– Wiemy jedynie, że na ten cel minister pracy chce uruchomić pieniądze znajdujące się w rezerwie celowej przeznaczonej na dofinansowanie bieżących kosztów funkcjonowania zespołów – wyjaśnia Stanisław Bury.
Dodaje, że zbyt niska dotacja przekazywana z budżetu państwa jest od wielu lat bolączką utrudniającą funkcjonowanie zespołów.
Większość z nich spodziewa się więc, że środki, które do nich trafią, i tak mogą być niewystarczające na realizację zadania związanego z wydawaniem kart.
Etap legislacyjny
Wchodzi w życie 1 lipca 2014 r.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama