statystyki

Wójt nie może samodzielnie zdecydować o przeznaczeniu środków z refundacji zadań zleconych

autor: Marcin Nagórek26.09.2020, 14:00; Aktualizacja: 26.09.2020, 16:41
Jakkolwiek wskazane regulacje prawne tarczy antykryzysowej znaczenie poszerzają możliwości decyzyjne organów wykonawczych JST, nie oznacza to, że dają przyzwolenie na wszelkie czynności dla tych organów.

Jakkolwiek wskazane regulacje prawne tarczy antykryzysowej znaczenie poszerzają możliwości decyzyjne organów wykonawczych JST, nie oznacza to, że dają przyzwolenie na wszelkie czynności dla tych organów.źródło: ShutterStock

Nasza gmina uzyskała niedawno refundację środków z budżetu państwa – za wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (np. zadania urzędu stanu cywilnego). Wójt, zarządzeniem, zamierza przyjąć te środki do budżetu gminy, m.in. z powołaniem się na art. 15zn i art. 15zo tarczy antykryzysowej, i samodzielnie postanowić o ich przeznaczeniu.
Czy będzie to właściwe rozwiązanie?

W pierwszej kolejności należy się przyjrzeć przywołanym w pytaniu przepisom tarczy antykryzysowej.

Nadzwyczajne uprawnienia

Z art. 15zn wynika m.in., że w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu lub zarząd województwa może:

1) dokonać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dokonać przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej;

2) dokonać czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2‒4 ustawy o finansach publicznych;

3) dokonać zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz w planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego związanych z wprowadzeniem nowych inwestycji lub zakupów inwestycyjnych przez jednostkę, o ile zmiana ta nie pogorszy wyniku budżetu tej jednostki;

4) dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej utworzonej w budżecie jednostki samorządu terytorialnego bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej jednostki (…),

5) tworzyć nową rezerwę celową bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej jednostki, przenosząc do niej zablokowane kwoty wydatków na podstawie art. 260 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;


Pozostało 72% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane